Følbar sansefornemmelse
Å ta på et produkt har vist seg å øke holdninger og kjøpsintensjoner i forhold til produktet og til å øke selvsikkerheten ved vurdering av disse produktene, sier Joann Peck og Jennifer Wiggins.
"Følbare elementer av emballasje bidrar til det totale varemerkeimaget"
Dette tatt i betraktning blir det introdusert nye utskriftsteknologier som gir taktile effekter, som oppmuntrer kunder til å berøre.
Noen forskning antyder at taktile elementer på produktets emballasje til og med kan bidra til et produkts totale varemerkeimage. Ifølge ny forskning er det tydelig at jo lenger enkeltpersoner fokuser på et element, desto mer sannsynlig er det at de velger det elementet og gir de en høyere vurdering. Hvis produkter tiltrekker seg visuell oppmerksomhet, er det mer sannsynlig at forbrukere vil ta på dem. Og hvis de tar på dem, er det enda større sjanse for at de kjøper dem.
«Særegen emballasje brukes til å tiltrekke kundens oppmerksomhet»
Gitt dagens utvalg av produkter i butikker, må varemerkeeiere sørge for at deres produkter skiller seg fra konkurrerende varer. Derfor må emballasje først tiltrekke kundens oppmerksomhet. Ifølge Joann Peck og Jennifer Wiggins kan en produktpakke som er interessant å ta på, øke salget av produktet, selv om muligheten til å berøre produktet ikke gir noen annen informasjon om produktets egenskaper.
(Kilde: Joann Peck & Jennifer Wiggins; It Just Feels Good: Customers' Affective Response to Touch and Its Influence on Persuation; Aradhna Krishna, Luca Cian, Nilüfer Z. Aydınoglu ; «Sensory Aspects of package design»; 2017)
Når en kunde fysisk opplever og berører effekter som opphøyd spot UV-lakk, virker det som om de umiddelbart er overbevist om produktet. Og det er gode nyheter for alle.
Følbar sansefornemmelse øker impulskjøp
En annen undersøkelse, «The Effect of Mere Touch on Perceived Ownership», utført av Peck og Suzanne B. Shu i 2013, viste at det å se og ta på et produkt økte psykologisk eierskap og verdsetting med henholdsvis 22 % og 24 %, sammenlignet med når kunder bare fikk se produktet. En undersøkelse fra 2017, «Sensory Aspect of Package Design», av Aradhna Krishna, Luca Cian og Nilüfer Z. Aydinoglu, avdekket imidlertid at emballasje med foliering økte tiltrekkingsgraden med opptil 2,5 ganger.
Knock-on-fordelene ved metoder for utskriftsforskjønnelse for deg som utskriftsleverandør
De nye forskjønnelsesmetodene og digitale lakkteknologier, som spottlakkering av digitale utskrifter, fremheving av definerte områder og tilføyelse av 3-D-effekter, lar også PSP-er ta kreativiteten til nye nivåer – og deretter ta godt betalt for å gjøre det. Legg til 3-dimensjonal lakk og folie til trykt materiell, så gjør du en vanlig utskrift om til et premiumprodukt.
Utskriftskunder setter pris på den nyskapende tilnærmingen til dette, og er dessuten villige til å betale ekstra for det. I undersøkelsen «Beyond CMYK: The Use of Special Effects in Digital Printing, Keypoint Intelligence», fikk utskriftsleverandører følgende spørsmål: "Sammenlignet med digital CMYK, kun utskrift, hvor stor premium eller prosentvis økning kan du ta betalt for utskriftsforskjønnelse?" Europeiske utskriftskjøpere antydet at de var villige til å betale en pris på opptil 89 % over CMYK alene for digitale utskriftsforskjønnelser. Utskriftskjøpere sa at de ville godta de høyeste prisene for de strukturerte (opptil 89 %), folierte (82 %), og metalliske effekter (51 %) som kan lages ved hjelp av teknologien. Spesialitetsfarger (28 %), folier (28 %) og strukturerte finisher (27 %) viste det høyeste antallet respondenter som uttalte at de tok betalt 50 % eller mer.
Fra å skaffe oppmerksomhet ved utsalgsstedet til høyere priser til selskapene som står bak markedsføring av produktene, er forskjønnelse derfor noe som gagner alle i utskriftsbransjen.
MGI har gjort utskriftsforskjønnelse rimeligere for alle siden det kom på markedet, og ikke bare kostbare jobber. MGI JETvarnish 3D-serien tilbyr dynamisk berikelse av digital- og offsettrykk, utskriftsproduksjon via unike blekkstråleskriver-anvendelser av dimensjonal lakk og folieringsteksturer. Utskrift ble brukt i forbindelse med tiltalende og iøynefallende bruksområder som interiørdesign, produktkataloger og brosjyrer i turisme- og reiselivssektoren, menykort og daglige tilbud innen gastronomi, luksusbokser innen forbruksvarer, utsendelser og annonser i markedsføringskampanjer og mange andre sektorer.
Så hvis du vil være banebrytende i utskriftsbransjen, trenger du digital lakkteknologi. Du lurer kanskje på hvor veien går videre? Hvilke av våre sanser vil teknologien erobre neste gang? Vil nye utskriftsmetoder på en eller annen måte klare å gjenskape lyden av bølger som skvulper mot stranden i en turistbrosjyre, eller kanskje lukten av et deilig måltid på en meny? Det høres umulig ut, men det ble det sagt om taktil utskrift også.
Tror du at du kanskje vil ønske å snakke med en av våre eksperter om hvordan MGIs digitale lakkteknologi kan gjøre din bedrift mer lønnsom?
MGI tilbyr et bredt utvalg av lakkalternativer som vil gi deg alle fordelene med forskjønnelse over natten og øke profittmarginene med et pennestrøk. Hvis du ønsker å finne ut mer om å investere i fremtidens utskrift med våre revolusjonerende forskjønnelsesmetoder – og kanskje teste ut noe av maskinvaren vår mens du er i gang – klikker du bare på Kontakt oss, så tar vi kontakt med deg direkte!