Digitale etikettpresser
Sektoren for utskrift av etiketter har vokst så mye at årlige installeringer av digitale etikettpresser nå utgjør nesten 30 % av alle installeringer av narrow-web-presser over hele verden, og det ble installert over 3000 digitale etikettpresser over hele verden innen etikettbransjen innen utgangen av 2015.
Fremover anslås det at digitale etikettpresser innen 2020 kommer til å utgjøre nesten 40 % eller mer av alle årlige installeringer av narrow-web-presser.
Mot denne bakgrunnen ses den samlede verdien av etikettjobber som utføres med digital utskrift, som langt større enn kostnaden for utskrift. Anslag fra bransjen indikerer at selv om digital utskrift av etiketter for øyeblikket kun utgjør ca. 3 til 5 % av alle utskrevne trykkfølsomme etikettjobber basert på volum, utgjør det opptil 15 til 18 % eller mer av alle utskriftsjobber basert på verdi.
De mange fordelene med denne voksende sektoren er:
Sømløs arbeidsflyt
En sømløs arbeidsflyt er blitt en av de viktigste egenskapene for vellykket digital etikett-produksjon. Det gir grunnlag for å minimere feil og papirarbeid, reduserer responstider og gir kontinuerlig oppdatert produksjons- og kundeinformasjon, samtidig som det reduserer ledetider.
Kostnadseffektivitet
Sammenlignet med konvensjonell utskrift av etiketter bruker ikke den digitale prosessen trykkplater og har ingen platefremstillingsmaterialer-, kjemikalier-, prosesser- eller tidskrav, som sparer deg penger.
Produksjonsfordeler
For eieren av varemerket kan muligheten til å redusere eller eliminere lagring av etiketter, redusere tid til markedet og forbedre effektivitete,n være en ypperlig grunn til å ta i bruk digital etikett-produksjon. Muligheten for just-in-time-produksjon, korrekturlesing av små opplag og testmarkedsføring av etiketter er også av stor interesse.
Markedsføringsmuligheter
Ny merverdi og markedsføringsmuligheter for varemerkeeiere – faktisk nesten virksomheter i alle størrelser – har blitt et ekte fokusområde for etikettbrukere i dagens konkurranseutsatte miljø. Det finnes mange eksempler hvor digitale utskriftsløsninger har gitt muligheten til enkelt å produsere flere versjoner eller variasjoner, bilder med variabelt design, personlige etiketter, massetilpassing, nye markedsføringsmuligheter, og selv regionale, sesongbaserte eller arrangementsbaserte etiketter. For de som produserer digitale etiketter, tilbyr disse markedsføringsmulighetene muligheten for å tilføre verdi og øke lønnsomheten.
Miljø og bærekraft
Det er liten tvil om at miljø og bærekraft har blitt viktige tema. Ved å produsere nøyaktige mengder i stedet for en prosentdel av overskytende eksemplarer, fører digital utskrift til mindre svinn. I motsetning til andre utskriftsprosesser brukes det heller ingen kjemikalier, vann, eller platefremstillingsmaterialer med digital utskrift.
Varemerkesikkerhet
Et relativt nytt, men voksende område for digital design og utskrift med de nyeste programvareløsningene, er å innlemme sikkerhetsdesignbakgrunner og spesielle funksjoner, variable bilder, mikrotekst, anti-kopieringsfunksjoner og mye mer.
Sporing
Det faktum at digitale etiketter kan skrives individuelt, betyr at skriverne kan produsere sekvensielt nummererte eller kodete etiketter, opprette skjulte koder som matches med synlige koder, og tilby endringskoder som kan brukes med smarttelefonteknologi – alle gir nye muligheter for å spore etikettløsninger.