Vilkår for serviceavtale

4.1 Generelt
Leieavtale på maskin/utstyr krever serviceavtale med Leverandøren i den samme perioden.
Service og/eller reparasjon av nevnte maskin/utstyr skal kun utføres av Leverandørens personell eller personell autorisert av Leverandøren. Service utføres i tidsrommet mandag-fredag (virkedager) kl. 08.00-16.00. Serviceavtalen dekker kun feilsituasjoner som oppstår ved normal bruk i henhold til den aktuelle maskins spesifikasjoner. Dersom maskiner/utstyr brukes mer/mindre enn anbefalt forbruk for gjeldene modell har Leverandøren rett til å endre eller reforhandle Avtalen.

Hvis maskin/utstyr ikke er tilkoblet fjernovervåking (CSRC) skal Kunden avlese telleverk på avtalte tidspunkt og/eller ved Leverandørens henvendelse. Ved mangelfull avlesning og 1 purring, vil Leverandørens personell foreta avlesningen eller estimere forbruket som justeres ved neste avregning. Leverandøren refunderer ikke fakturert estimert telleverk. Kunden faktureres for estimeringsgebyr og medgått tid til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.

Alle installasjoner og oppkoblinger forutsetter at Kunden har fylt ut gjeldene Installasjonsskjema. Ved mangelfull utfylling av installasjonsskjema vil Leverandøren fakturere Kunden for medgått tid i henhold til den enhver tids gjeldene prisliste.

4.2 Leveranseavvik
Dersom ikke Kunden har gitt Leverandøren skriftlig melding om leveranseavvik innen 7 kalenderdager fra installasjon er leveransen akseptert av Kunden. Ved levering av ny maskin vil brukt maskin tas i retur. I de tilfeller hvor brukt maskin ikke returneres av Kunden selv vil Kunden belastes for returfrakt i henhold til gjeldende prisliste.

I tilfeller hvor leveranse av maskin/utstyr ikke er mulig å gjennomføre som avtalt, og transportør må returnere med uforrettet sak vil kunde bli belastet for bomturen i henhold til gjeldene prisliste.

4.3 Avtalens omfang
Serviceavtalen dekker rekvisita, arbeids- og reisekostnader, og deler tilknyttet denne Avtalens maskiner/utstyr.

Rekvisita blir levert tilpasset den avtalte kopimengde. Rekvisitaforbruket er beregnet ut fra 5 % dekkflate for sort/hvitt og 20 % for farge. Ved behov for ytterligere rekvisita, vil Leverandøren tilleggsfakturere Kunden i henhold til gjeldene prisliste.

Med rekvisita menes her toner, IU, waste toner box, varmeseksjoner, transfer belte, fremkallerenheter og trommel /developer. Papir, stifter, transparenter, etiketter, skjærekniver, stansejern o.l. er ikke inkludert.

4.3.1 Denne Avtalen dekker ikke
  • Forsendelseskostnader (fast avgift) for rekvisita
  • Arbeid i forbindelse med levering og installasjon av maskin/utstyr som etter Leverandørens oppfatning skyldes manglende forberedelser eller spesiell beliggenhet og adkomst hos Kunden
  • Arbeid på Kundens server/klienter/nettverk

4.4 Support
Som et tillegg til denne serviceavtalen, kan Kunden inngå supportavtale med Leverandøren som omfatter følgende forhold:
  • Telefon/- Fjernsupport ved normal bruk og drift av MFP maskin/utstyr.
  • Telefon/- Fjernsupport på modellens medfølgende programvare levert og installert av Konica Minolta på MFP maskin og tilhørende driver.
  • Support gjelder kun programvare som følger /leveres sammen med maskinen.
  • Veiledning og støtte ved førstegangs installasjon / konfigurering av drivere og annen relatert programvare som medfølger aktuell modell og installert av Leverandøren.
  • Oppgradering til ny funksjonalitet på maskin/utstyr.
  • Tilkobling til Leverandøren sitt system for fjernovervåkning
  • CS Remote Care (CSRC) via DCA/HTTPS
  • Oppkobling av CSRC via modem er forbundet med en økning i supportavgiften.
  • Supportavtalen dekker inntil 2 timer support årlig pr avtale.

4.4.1 Supportavtalen omfatter blant annet ikke
  • Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens aktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av tjenesten
  • Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet
  • Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn Leverandørens personell eller personell autorisert av Leverandøren
  • Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer, ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold

Arbeid som ikke omfattes av Avtalen, skal faktureres Kunden etter medgått tid og til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.

4.5 Leverandørens ansvar og plikter
Leverandøren innrømmer Kunden en driftsgaranti på 5 år/ eller aktuell modells maksimale volum (se spesifikasjoner), fra første installasjonsdato forutsatt rett volum og bruk.

4.6 Responstid
Responstid er den tiden det tar fra Leverandøren får kunnskap om problemet med maskiner/utstyr/løsninger og til Leverandørens tekniker har påbegynt feilsøkingen. Leverandøren vil utføre service i henhold til Kundens avtalte responstider (se Avtalens forside). Responstid regnes ut i fra gjennomsnittlig responstid siste 6 mnd. Med «Driftsstans» menes når maskin/utstyr/løsning ikke kan brukes på noen måte. Med «Annet» menes alle andre oppdrag. Med mindre annet er avtalt gjelder oppgitt responstid kun for lokasjoner som ligger innenfor 30 km i reiseavstand fra nærmeste Konica Minolta servicekontor.

4.7 Oppetid
Oppetid er den tiden en maskin er i driftsmessig stand og maskinens hovedfunksjoner fungerer normalt. Ved krav om oppetid betinger dette at Leverandøren fortløpende gis adgang til å utføre service og vedlikehold, samt fjernovervåkning (CSRC). En avtale om oppetid gjelder ikke dersom Leverandørens maskin/utstyr/løsninger behandles i strid med serviceavtalen og/eller anvisning fra Leverandørens personell eller autorisert av Leverandøren. Oppetid regnes ut av virkedager (Def. Virkedager pkt. «Generelt») gjennomsnittlig siste 6 mnd.

4.8 Fjernovervåking
Maskin/utstyr med serviceavtale som er tilkoblet CSRC (fjernovervåking) rapporterer telleverk og bestiller rekvisita og service i henhold til den enkelte Kundes avtale (se denne avtalens forside). Maskin/utstyr som benyttes for CSRC er Leverandørens eiendom, som Kunden skal tilbakelevere ved utløp av serviceavtalen. Maskin/utstyr som ikke blir returnert innen 4 uker etter avsluttet kontraktsforhold vil anses som tapt og vil faktureres i henhold til gjeldene prisliste.

Leverandøren kobler opp CSRC i henhold til avtalt protokoll. Ved avvik fra avtalt protokoll og/eller endringer i Kundens infrastruktur vil Leverandøren fakturere Kunden i henhold til gjeldene prisliste for ekstraarbeid og eventuelt maskin/utstyr. Kunden er til enhver tid ansvarlig for at avtalt infrastruktur, blant annet for opprettholdelse av CRSC, er på plass. Dersom dette ikke opprettholdes vil Leverandøren forbeholde seg retten til å fakturere i henhold til gjeldene prisliste for merarbeid.

På utstyr som støtter remote funksjoner, kan Konica Minolta via ekstern nettverksforbindelse foreta feilrettinger, oppdateringer mm. på kundens utstyr. Dette innebærer at kunden løpende får driftsrelaterte serviceytelser, uten at det skjer et fysisk fremmøte av en tekniker.

4.9 Fakturering
4.9.1 Forskuddsavtaler
Avtalen blir forskuttert a-konto hver 6.måned og avregnet hver 12.måned. Alle faste avgifter blir fakturert forskuddsvis for 6 måneder av gangen. Dette gjelder med mindre annet er avtalt på Avtalens forside. Kunden skal gi Leverandøren skriftlig beskjed ved avvik mellom forpliktende og forbrukt volum på mer enn 15 %, slik at eventuell reforhandling av serviceavtalen kan vurderes. Ved avtalt årlig minimumsvolum, som omfatter svart/hvitt- og/eller fargekopier, skal Kunden betale Leverandøren uavhengig av faktisk forbruk.

Det gis ikke kreditt for volum som ikke er forbrukt ved årets slutt. Hvis pris på A3/SRA3 ikke er nevnt i selve Avtalen, vil dette bli fakturert 2 ganger A4. Volum på A3/SRA3 format skal faktureres etter faktisk forbruk hver 6. måned etter inngåelse av serviceavtalen. Leverandøren kan utsette fakturering dersom fakturabeløpet er kr 100 eller mindre.

4.9.2Etterskuddsavtaler

Forbrukt volum skal bli fakturert Kunden for faktisk forbruk hver 3.måned etter inngåelse av serviceavtalen. Alle faste avgifter skal bli fakturert etterskuddsvis for 3 måneder av gangen. Dette gjelder med mindre annet er avtalt på Avtalens forside.


Ved avtalt årlig minimumsvolum, som omfatter svart/hvitt- og/eller fargekopier, skal Kunden betale Leverandøren uavhengig av faktisk forbruk. Hvis ikke annet er avtalt vil Kunden faktureres årlig for et volum tilsvarende minimumsvolum på gjeldene modell. Se gjeldene oversikt over minimumsvolum:

generic-media-pages-no-2315-vilkr-for-serviceavtale-1-0.webp

4.10 Annet
Hvis ikke annet er avtalt faktureres skann og skann-applikasjoner i henhold til gjeldende prisliste. Ved kjøp av bruktutstyr har Leverandøren rett til å øke prisene årlig, utover øvrige prisjusteringer.

4.11 Varighet, opphør og endring
Serviceavtalen løper i det antall måneder som er beskrevet på avtalens forsiden. Etter utløp av denne perioden fornyes Avtalen automatisk med ett år av gangen, med mindre en av partene sier opp Avtalen skriftlig senest 4 hele kalendermåned før utløp. Ved forlengelse av Avtalen utover avtaleperiode, vil service prisene økes med 30 % og standard grunnabonnement i henhold til gjeldende prisliste tilkommer. Dette for å kompensere økte servicekostnader knyttet til drift av gammelt utstyr.

Ved eventuell opphør av serviceavtalen, skal Kunden betale for resterende avtaleperiode. Dette gjelder ikke ved innbytte til maskiner levert av Leverandøren. Betaling av resterende periode skal baseres på faktisk forbruk, samt fastavgifter, fra avtaleinngåelse til oppsigelsesdato.