1.1 Definisjon Denne Avtalen er inngått med Konica Minolta Business Solutions Norway AS, heretter kalt Leverandøren og kunden som angitt på forsidedokumentet, heretter kalt «Kunden» Begrepet «Avtalen» benyttes heretter for hele avtalen mellom Kunden og Leverandøren, bestående av den generelle del 1 av dette dokumentet som gjelder for alle avtaler, avtalens forside og de av de spesifikke delene (2-7) som er angitt på avtalens forside. Ved motstrid mellom bestemmelser i denne generelle del 1 og en av de spesielle delene (2-7), vil bestemmelsene i de spesifikke delene gå foran. 1.2 Generelle bestemmelser Ved Kundens avtale om leie av utstyr med tredjepart, vil tredjeparts vilkår være gjeldende for Kunden i tillegg til denne Avtalen. Vilkårene i en rammeavtale vil alltid ha forrang fremfor de tilsvarende vilkår som beskrevet under. Vilkårene i Avtalen kan endres av Leverandøren ved å gi rimelig varsel, minimum tretti dager, til Kunden. Hvis endringen er til vesentlig ulempe for Kunden, kan Kunden reservere seg mot endringen ved å gi skriftlig melding om dette til Leverandøren innen tretti dager. Avtalebetingelsene gjelder med mindre annet følger av ufravikelige lovbestemmelser. 1.3 Omfang Dette dokumentet omfatter generelle vilkår for følgende Avtaler: a) Kjøpsavtale b) Leieavtale, leie direkte av Konica Minolta c) Serviceavtale d) Vedlikehold og Remote Care avtale e) SaaS tjenester f) KMSky 1.4 Feilmelding Ved feil på maskin/utstyr/løsninger skal Kunden varsle Leverandørens servicesenter pr telefon, e-post eller web. All support og problemløsning skjer i tidsrommet mandag – fredag (virkedager) kl. 08:00 – 16:00. Dersom Kunden ikke har tegnet en service/supportavtale, faktureres all service og supporthenvendelser pr. time etter gjeldende prisliste. Rekvisita - og servicebestilling kan skje på en av følgende måter:
1.5 Varighet og opphør For løpende avtaler fremgår Avtalens varighet av Avtalens forside. Etter utløp av denne perioden fornyes Avtalen automatisk med ett år av gangen, med mindre en av partene sier opp Avtalen skriftlig senest 4 hele kalendermåned før utløp. Spesifisert oppsigelse sendes til U2FsdGVkX19DnDi8wPPjNDmqtbFcLsN+TzqLs95ZEXVRKyszuz1372l+vXWK0b5V. Ved eventuell opphør av Avtalen, skal Kunden betale for resterende avtaleperiode. Dette gjelder ikke ved skifte til annen tjeneste levert av Leverandøren. 1.6 Betaling Alle oppgitte priser er ekskl.mva Kunden skal betale de avtalte vederlag som angitt på Avtalens forside og regulert i denne avtalen. Betalinger skal være mottatt eller disponibelt på Leverandørens konto på forfallsdag. Ved forsinket betaling påløper morarenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling. Purregebyrer og inkassosalær iht. gjeldende satser kommer i tillegg. Gebyr påløper etter gjeldende prisliste for å dekke administrativt arbeid i forbindelse med fakturering. 1.7 Motkrav Motkrav som ikke er fastslått ved rettskraftig dom eller forlik kan ikke av Kunden bringes til avkortning i Leverandørens krav på betaling under Avtalen. 1.8 Prisjustering Leverandøren kan justere Avtalens priser i tråd med økningen i konsumprisindeksen for de siste 12 måneder. Leverandøren forbeholder seg retten til å øke prisen utover konsumprisindeksen i de tilfeller hvor kostnader knyttet til leveranse av tjenester og produkter øker. Leverandøren har til enhver tid rett til å justere Avtalens priser ved endring av valutakurser/ vekslingskurser. Leverandøren kan endre/legge til gebyrer tilknyttet Avtalen med umiddelbar virkning. Prisene skal aldri kunne bli lavere enn avtalt pris. Prisjustering foretas vanligvis gjennom årlig regulering. Informasjon om prisendringer vil det informeres om på www.konicaminolta.no 1.9 Offentlige avgifter mv Priser angitt i Avtalen er eksklusive merverdiavgift, skatter og offentlige avgifter/gebyrer. Dersom det etter inngåelsen av Avtalen blir vedtatt endringer i offentlige skatter og avgifter/gebyrer, herunder økning av merverdiavgiften, eller det skjer endringer i offentlig praksis som får virkninger for leveransen, har Leverandøren rett til å bestemme hvilken virkning dette skal ha for prisene, om ikke annet er angitt. 1.10 Endringer og tillegg til Avtalen Dersom Kunden etter at Avtalen er inngått har behov for å endre kravene på en slik måte at ytelsenes karakter eller omfang blir annerledes enn fastsatt i Avtalen, har Leverandøren ved eventuell aksept av disse kravene rett til å kreve slike endringer i vederlag og/eller tidsplaner som er forårsaket av Kundens endringskrav. Eventuelt krav om endret vederlag, og/eller endret tidsplan, skal fremmes samtidig med at de endrede krav, ytelser eller arbeidsoppgaver aksepteres av Leverandøren. Der ikke annet er angitt skal endringer og tillegg til Avtalen skje skriftlig og godkjennes av begge parter. 1.11 Endring av Avtalen som følge av endringer i lov Hvis det skjer endringer i lover og gjeldende standarder som gjør det nødvendig å endre Avtalen vil Leverandøren ha fulle rett til å foreta de nødvendige endringene. Kunden vil bli informert om slike endringer i god tid før endringen trer i kraft. 1.12 Krav til Kunden 1.12.1 Kundens ansvar og plikter Kunden er ansvarlig for å bruke maskiner/utstyr/løsninger forsvarlig og som foreskrevet. Kunden skal foreta ettersyn av maskiner/utstyr/løsninger og påse at vedlikeholds instrukser etterleves som forskrevet. Kunden skal legge forholdene til rette slik at Leverandøren kan utføre sine plikter, herunder ved å gi Leverandøren nødvendig tilgang til sine lokaler, programmer, data, adekvat informasjon etc. Kunden plikter å holde Leverandøren løpende underrettet om adresser og referanser som fraviker Avtalen. Kunden skal til enhver tid ha minst en person som hovedoperatør for Avtalen. Hovedoperatør skal være hovedkontakt overfor Leverandøren. Hovedoperatør skal søke å løse problemet med maskin/utstyr/løsninger pr. telefon med Leverandøren. Når ny hovedoperatør skal læres opp, har Leverandøren rett til å fakturere Kunden for medgått tid og etter den til enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren. Leverandøren skal kontaktes ved enhver flytting av maskin/utstyr/løsninger. Av driftsmessige årsaker skal kun Leverandøren besørge slik flytting. Kunden faktureres for flyttingen etter medgått tid og etter den til enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren. Leverandøren kan kreve Avtalen reforhandlet dersom flyttingen medfører avstandsøkning til Leverandørens nærmeste avdelingskontor. 1.12.2 Installasjonsforberedelser Kunden skal for egen regning sørge for installasjoner av elektrisk opplegg, eventuelle strømstabilisatorer, datakabler og nødvendige andre installasjoner for å overholde spesifikasjon som maskiner/utstyr/løsninger krever hvis ikke annet er avtalt i Avtalens forside. Ved mangelfull eller ikke utfylt installasjonsskjema/EPO vil Kunden bli fakturert for installasjon i henhold til gjeldende prisliste. 1.13 Immaterielle rettigheter Overføringer av maskiner/utstyr/løsninger/programvare fra Leverandør til Kunde vil aldri innebære noen overføring av immaterielle rettigheter, herunder blant annet opphavsrett, patentrett, varemerkerett, designrett, forretningshemmeligheter, knowhow eller lignende, til Kunden. Disse immaterielle rettigheter forblir hos Leverandøren eller dennes underleverandører. 1.14 Kundens bruksrett til programvare I de tilfeller der Kunden lisensierer programvare fra Leverandøren gis Kunden en ikke-eksklusiv, ikke overførbar bruksrett til programvaren på den måte og de formål som er beskrevet i dokumentasjonen. Ved å installere eller å ta i bruk hele eller deler av programvaren godtar Kunden alle vilkår i denne Avtalen. Det kan kun installeres det tillatt antall kopier av programvaren som er ervervet i Avtalen. Det er kun tillatt å kopiere programvaren til sikkerhetsformål. Kunden kan bare skaffe oppdatering til programvaren fra Leverandøren eller andre autoriserte forhandlere av programvaren. Det er ikke tillatt å endre, revidere, dele opp/skille ut eller foreta annen modifikasjon av programvaren og/eller databasene og/eller dokumentene (herunder endring ved hjelp av tilleggsprogrammer, oversettelse, dekompilering, demontering eller kobling til annen programvare). Forsøk på slik uautorisert programmering av programvaren som fører til skade på programvaren eller skader som er oppstått som følge av inngrep foretatt av andre enn Leverandørens personell dekkes ikke av Avtalen. Utleie og videresalg av programvaren er ikke tillatt: Kunden kan ikke installere eller benytte programvaren i strid med vilkårene nevnt i denne avtale. Det er ikke tillatt å publisere programvaren slik at andre kan fremstille kopier av denne. 1.15 Vanhjemmel Det foreligger vanhjemmel fra Leverandørens side dersom tredjemanns immaterielle rettigheter i forbindelse med Maskiner/utstyr/løsninger krenkes som en følge av Leverandørens forhold. Dersom det foreligger vanhjemmel fra Leverandørens side vil Leverandøren sørge for at nødvendige rettigheter beholdes eller skaffes, eller at annet tilsvarende program/funksjonalitet skaffes til veie uten omkostning eller driftsforstyrrelse for Kunden. Dersom ingen av disse alternativene etter Leverandørens mening med rimelighet kan anvendes, kan Leverandøren kreve at den relevante tjenesten opphører samtidig som det løpende vederlag reduseres forholdsmessig. Utover det som er angitt overfor kan ikke Kunden gjøre noe ansvar gjeldende ovenfor Leverandøren som følge av vanhjemmel. Leverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for krenkelse av patentrettigheter. Dersom Kunden har overført Maskiner/utstyr/løsninger til Leverandøren, og det blir reist krav fra tredjepart mot Leverandøren på grunnlag av vanhjemmel som har sammenheng med Kundens forhold, plikter Kunden for egen regning å ivareta Leverandørens interesser. Leverandøren plikter å bistå Kunden mot vederlag, og Kunden skal dekke rimelige utgifter som Leverandøren pådrar seg tilknyttet kravet. Kunden skal holde Leverandør skadesløs for krav fra tredjepart knyttet til Kundens vanhjemmel. 1.16 Risikoens overgang Risikoen for maskiner/utsyr/løsninger og/eller dokumentasjonens tilfeldige undergang eller beskadigelse går over til Kunden på det tidspunkt overlevering til uavhengig speditør er foretatt. Dersom Leverandøren skal besørge transporten frem til Kunden eller Kunden henter selv, går risikoen over på det tidspunkt overlevering til Kunden er skjedd. På det tidspunktet maskiner/utstyr/løsninger mottas av Kunden skal Kunden straks undersøke disse på forsvarlig måte med henblikk på reklamasjon og i tilfelle konstatering av feil eller mangler skriftlig reklamere overfor Leverandøren. Er Maskiner/utstyr/løsninger undersøkt og funnet i overensstemmelse med Avtalen, skal Kunden skriftlig bekrefte dette overfor Leverandøren. Kunden skal følge opp Leverandørens garanti- og serviceforpliktelser og må foreta de handlinger som er nødvendig for å opprettholde disse. Unnlater Kunden å hente eller motta Maskiner/utstyr/løsninger, har Leverandøren krav på erstatning for de tap dette måtte medføre. 1.17 Leveranseavvik Dersom ikke Kunden har gitt Leverandøren skriftlig melding om leveranseavvik innen 7 virkedager fra levering er leveransen akseptert av Kunden. Maskiner/utstyr/løsninger er levert av Leverandøren etter Kundens ønsker, behov og spesifikasjoner. Kunden har valgt Maskiner/utstyr/løsninger og godkjent Leverandørens leveringsbetingelser og andre vilkår som har betydning for Kundens rettsstilling. Leverandøren skal varsles, men har intet ansvar overfor Kunden for tap som følge av forsinket levering. Konica Minolta forbeholder seg retten til å fakturere kunden hvis kunden ikke er tilstede ved avtalt levering/henting/service. I de tilfeller hvor tekniker/transportør må vent på kunde mer enn 15 min for å utføre avtalt arbeid kan kunde blir belastet for ventetid i henhold til gjelden timesatser. 1.18 Mislighold Hvis Kunden ønsker å påberope seg at Avtalen er misligholdt, må det omgående reklameres skriftlig etter at de fikk kjennskap til misligholdet. Det foreligger betalingsmislighold dersom Kunden ikke betaler ved forfall, forsinkelsesrente vil da påløpe. Ved betalingsmislighold fra Kundens side kan Leverandøren etter fritt valg stoppe enhver løpende ytelse til Kunden både etter nærværende og etter eventuelle andre avtaler mellom partene, inntil riktig betaling foreligger. Foreligger vesentlig mislighold fra Kundens side kan Leverandøren heve Avtalen. Ved mislighold kan den part som rammes kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap. Tapets art og omfang må være adekvat og påregnelig etter vanlige prinsipper for erstatninger i avtaleforhold. Kundens eventuelle indirekte tap dekkes ikke. Som indirekte tap regnes, dog ikke begrenset til, Kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, tap av data, avsavnstap og krav fra tredjepart. Erstatningskravet kan ikke overstige det samlede vederlag eksklusive merverdiavgift for den del av leveransen som misligholdet gjelder. For maskiner/utsyr/løsninger er som leveres løpende kan et erstatningskrav ikke overstige det samlede vederlaget eksklusive merverdiavgift for de siste 12 måneder. Ansvarsbegrensningene ovenfor gjelder ikke dersom vedkommende part har utvist grov uaktsomhet eller forsett. Det foreligger mislighold fra Kundens side dersom frister i forbindelse med oppstart av avtalte tjenester forsinkes på grunn av Kundens forhold. Det foreligger også mislighold fra Kundens side, dersom Leverandøren på annen måte ikke får oppfylt sine forpliktelser etter Avtalen, og dette skyldes Kunden eller forhold Kunden har risikoen for, eller dersom Kunden for øvrig ikke oppfyller sine forpliktelser etter Avtalen. Ved mislighold fra Kundens side kan Leverandøren avbryte sitt arbeide inntil Kunden har rettet opp forholdet. Leverandøren har krav på å få dekket sine merkostnader, herunder tapt fortjeneste, som følge av Kundens mislighold, samt rimelig tid til nødvendig omdisponering av ressurser. Dersom en part stanser sine betalinger, dersom det åpnes konkurs eller forhandling om tvangsakkord hos parten, eller dersom partens økonomiske forhold for øvrig viser seg å være slik at parten må antas å være ute av stand til å oppfylle Avtalen, kan den annen part heve Avtalen med øyeblikkelig virkning. Ved heving av Avtalen som skyldes Kunden, skal Leverandøren holdes skadesløs av Kunden for de forpliktelser overfor tredjemann som Leverandøren har påtatt seg, på det tidspunkt Avtalen opphører. 1.19 Force Majeure Dersom Avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres, av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant og, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer streik, lockout, blokade eller andre forhold som partene ikke rår over som f.eks. brann, eksplosjon, ukontrollert utstrømming av vann, avbrytelse av tilførsel av vann, strøm, telefon mv., opptøyer, terrorangrep, krig eller inngrep av offentlig myndighet som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av partene kan si opp Avtalen med én måneds skriftlig varsel dersom force majeure-tilfellet gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde Avtalen og det er normalt antatt at force majeure situasjonen vil vedvare i mer enn tre måneder. 1.20 Ansvar for underleverandører Hver av partene er selv ansvarlig for utførelsen av avtalte ytelser som utføres av egne underleverandører. 1.21 Rekonstruksjon av data I tilfelle av feil eller mangler ved Kundens data som utelukkende skyldes Leverandøren, skal Leverandøren omlevere eller i rimelig utstrekning forsøke å gjenopprette data. Dersom Leverandøren alene ikke er i stand til å utføre rekonstruksjon av data, skal data i et tilfelle som nevnt, rekonstrueres i samarbeid mellom partene, eller ved hjelp av tredjepart. Leverandørens ansvar for tapte data, inkludert innsattsforpliktelsen til å gjennomprette data, er underlagt den generelle ansvarsbegrensningen i avtalen. Ved forhold som skyldes Kunden, har Leverandøren ikke ansvar for feil eller mangler ved data, eller tap som skyldes at disse bortfaller. Slike forhold omfatter, men er ikke begrenset til, feil eller mangler ved det datamateriale som er levert av Kunden, feil ved Kundens brukerprogramvare, som Leverandøren ikke har ansvar for, og feil eller manglende informasjon til Leverandøren, som bl.a. endringer i dataforhold. Påføres Leverandøren ekstra ressursforbruk som følge av forhold Kunden hefter for, skal Kunden godtgjøre Leverandøren for Leverandørens økte ressursforbruk som følge av slike forhold. Uansett årsaken til feil eller mangler ved data skal feilen løses og data rekonstrueres hurtigst mulig i samarbeid mellom partene. Det kan ikke gjøres andre krav gjeldende mot Leverandøren for feil eller mangler ved data eller tap av data enn det som nevnt overfor. Leverandøren inkludert deres partnere og leverandører står ikke ansvarlig for eventuelle tap og skader på Kundens data. Kunden som inngår avtale om bruk av tjenester fra Leverandøren er selv ansvarlig for å sikre sine data i henhold til retningslinjer for egen bransje og organisasjon. Leverandøren vil inkludere, eller tilby som opsjon, mekanismer som sikrer og hindrer tap av data. Det er Kundens ansvar å benytte disse mekanismene på riktig måte for unngå tap av data. 1.22 Overdragelse Ved overdragelse av Avtalen plikter Kunden å informere Leverandøren skriftlig om endringen. Endringen er tidligst gjeldende fra samtykke er akseptert av Leverandøren. Ved endring av Avtalen (eks. betingelser, overdragelse til annen part etc.) tilkommer det et administrasjonsgebyr samt et endringsgebyr i henhold til den enhver tids gjeldene prisliste. 1.23 Taushetsplikt - Bedriftshemmeligheter All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen skal behandles konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen part. 1.23.1 Omfang En part kan dog gjøre slik informasjon tilgjengelig for utenforstående, dersom den allerede var kjent for parten på det tidspunkt informasjonen ble mottatt uten forpliktelse om konfidensialitet, er eller blir alminnelig kjent på annen måte enn ved feil begått av en av partene, eller mottas fra andre på rettmessig måte uten forpliktelse om konfidensialitet. Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt av offentlig myndighet som har hjemmel til det, eller pålegges av kompetent domstol. Om mulig, skal den annen part varsles før slik informasjon gis. Partene kan også overføre informasjon til utenforstående i den utstrekning dette er nødvendig for gjennomføring av Avtalen, forutsatt at slik annen mottager av informasjon pålegges en plikt til konfidensialitet slik det fremgår av dette punkt. Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for at partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen. 1.23.2 Hvem taushetsplikten gjelder Taushetsplikten gjelder partenes ansatte og andre som handler på partenes vegne i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen. 1.23.3 Forholdsregler Partene plikter å ta rimelige forholdsregler for å sikre at informasjonen ikke blir gjort kjent for andre. Informasjonen skal som minimum sikres på tilsvarende måte som vedkommende parts konfidensielle informasjon for øvrig. 1.23.4 Varighet Taushetsplikten gjelder også etter at Avtalen er opphørt. Ansatte eller andre som fratrer sin tjeneste hos en av partene skal pålegges taushet også etter fratredelsen om forhold som nevnt ovenfor. 1.24 Behandling av personopplysninger Som et ledd i Leverandørens ytelser etter Avtalen, vil Leverandøren kunne komme til å behandle personopplysninger på vegne av Kunden. I så tilfelle vil det inngås egen databehandleravtale mellom Kunden og Leverandør. I de tilfeller hvor Leverandøren, i forbindelse med denne Avtalen, behandler personopplysninger på vegne av Kunden, skal Leverandøren derfor a) behandle personopplysningene kun etter skriftlige instruksjoner fra Kunden, etter forhåndsgodkjennelse fra Kunden eller i den utstrekning slik behandling følger naturlig av ytelsene som skal leveres etter Avtalen; b) treffe nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysningene mot tilfeldig eller ulovlig ødeleggelse eller mot tilfeldig tap, mot ikke-autorisert endring, spredning eller tilgang, særlig når behandlingen omfatter overføring av opplysninger i et nettverk, samt mot enhver annen ulovlig behandling; c) behandle personopplysningene i samsvar med lovgivningen; d) med unntak av tilfeller hvor Kunden skriftlig gir andre instrukser eller der annet er pålagt etter lovgivningen, slette opplysningene etter rimelig tid i forhold til de formål de er innhentet for eller senere behandles for. e) ikke gi tilgang til eller spre opplysningene til noen, hvis det ikke er nødvendig eller tillatt ifølge denne Avtale eller med Kundens skriftlige samtykke; f) samarbeide med og bistå Kunden ved oppfyllelse av de registrertes rett til tilgang til opplysningene om seg selv og/eller å sikre at opplysningene blir slettet eller rettet hvis de ikke er korrekte (eller ved uenighet mellom Kunden og den registrerte, å markere det faktum at den registrerte mener at opplysningene ikke er korrekte) – evt. Leverandørens ekstrakostnader i forbindelse med slike tiltak skal bæres av Kunden; og g) ikke behandle personopplysningene utover det som er nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver etter Avtalen. 1.25 Forholdet til Eksportregler Uten hensyn til andre bestemmelser i Avtalen, kan leveranser til Kunden bare foretas dersom dette kan skje i samsvar med eksportlisenser og/eller autorisasjoner som kreves. Dersom produkter, inkludert reservedeler, programmer og teknologi som Leverandøren har levert er underlagt krav om autorisasjon fra myndighetene i opprinnelsesland og/eller andre land, er Kunden ansvarlig for å innhente slike autorisasjoner ved eksport eller reeksport av produktene. 1.26 Reisekostnader Kostnader til reise og diett i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen betales etter statens satser, hvis ikke annet er avtalt. 1.27 Konflikter, lovvalg, verneting Uenighet om virkning, innhold eller gjennomføring av Avtalen skal forsøkes løst ved forhandlinger. Fører ikke forhandlingene frem til en minnelig løsning, skal tvisten løses etter norsk rett ved norske domstoler. Oslo tingrett er verneting for tvister som er oppstått som følge av denne Avtalen. Dersom partene avtaler det, skal saken avgjøres ved voldgift etter Lov av 14.05.2004 nr. 25: Lov om voldgift.