I 2005 introduserte Konica Minolta bizhub-merket for sine MFP-er (multifunksjonsskrivere) i Europa, og feirer derfor stolt sitt 20-årsjubileum i år. Som det sentrale knutepunktet for utskrift, kopiering, faksing og skanning har Konica Minoltas MFP-er alltid spilt en viktig rolle på arbeidsplassen og har utviklet seg i takt med de raskt skiftende behovene i det moderne kontoret. Navnet “bizhub” ble skapt ved å kombinere “biz”, en forkortelse for “business”, med “hub”, som betyr et senter for en plass eller aktivitet og et nettverksknutepunkt – basert på konseptet “å sette deg i sentrum av virksomheten.” I dette intervjuet forklarer Olaf Lorenz, General Manager for International Marketing Division hos Konica Minolta Business Solutions Europe, hvordan arbeidsplassen har endret seg de siste 20 årene og hvordan Konica Minolta har tilpasset sine MFP-er deretter.

Olaf, hvordan sammenlignes kontoret i 2005 med dagens kontor?

Olaf: Kontoret for tjue år siden ville ikke vært helt ugjenkjennelig i dag. Det bestod av stasjonære datamaskiner og bærbare PC-er som brukte den velkjente Microsoft Windows XP-plattformen, kombinert med mer grunnleggende internettforbindelse, e-post og tidlige versjoner av direktemeldinger.

Mange kontorer var fortsatt avhengige av fasttelefoner for pålitelig talekommunikasjon. Mobilteknologien var fortsatt ganske enkel sammenlignet med dagens forventninger. Mobile enheter, slik vi tar dem for gitt i dag, var fortsatt i sin spede begynnelse: Håndholdte BlackBerry-enheter, som ble introdusert i 1999, var banebrytende på den tiden for sin mobile tilkoblingsevne, men den moderne app-drevne smarttelefonen kom først i 2007 med den første Apple iPhone.

Siden mye av kontorteknologien var fysisk knyttet til det tradisjonelle kontoret, var det mer utfordrende å tilby tilgang til IT-tjenester utenfor kontoret. Å bruke en delt pult ved besøk i andre kontorer kunne innebære bruk av kabel for tilkobling til bærbare datamaskiner, og kommunikasjon som e-post krevde vanligvis at man satt ved en arbeidsstasjon. Fleksibiliteten ved moderne fjernarbeid og hybridarbeid var praktisk talt umulig for de fleste arbeidstakere.

Dette står i sterk kontrast til i dag, hvor kontorer er utstyrt med avansert teknologi som AI-drevne verktøy, skybasert databehandling og smarte kontorløsninger. Samarbeidsverktøy som videokonferanser og virtuelle møteplattformer er essensielle, vanlige og svært rimelige. Dette driver de svært fleksible hybridarbeidsmodellene som gir arbeidstakere flere valgmuligheter og bidrar til økt produktivitet ved å tilby fullverdige kontortjenester hjemmefra og fra eksterne steder – uten behov for tidkrevende pendling.


Hva har vært noen av de viktigste endringene i teknologi og praksis på arbeidsplassen de siste 20 årene?

Olaf: Uten tvil har en av de største endringene vært fremveksten av skybasert databehandling, som ble pionért av aktører som Amazon Web Services (AWS) i 2006. Dette gjorde det mulig for bedrifter å lagre og få tilgang til data og applikasjoner via internett. Skyteknologi har også muliggjort utviklingen av kontorplattformer som Microsoft Office 365 i 2011, samtidig som det har gitt bedrifter mer smidighet, skalerbarhet og kostnadseffektivitet, ettersom de ikke lenger trenger å investere tungt i fysiske servere og infrastruktur. Den nevnte utbredelsen av smarttelefoner siden den første Apple iPhone i 2007, sammen med skyteknologi, var en revolusjon som gjorde mobilarbeid slik vi kjenner det i dag mulig i utgangspunktet.

Disse teknologiske revolusjonene var også nødvendige i lys av geopolitiske endringer og samfunnsendringer generelt. Tenk bare på den globale finanskrisen i 2008, som tvang selskaper til å redusere kostnadene drastisk.

Eller Covid-19-pandemien fra 2020, som akselererte overgangen til fjernarbeid og førte til en mer distribuert og fleksibel arbeidsstyrke. La oss ta hybridarbeid som eksempel: Microsoft Teams ble introdusert i 2017, men opplevde først en virkelig boom under pandemien, og har nå mer enn 320 millioner brukere verden over.

I sin uttalelse fra 2022 refererer EU til den betydelige økningen i ondsinnet cyberaktivitet i sammenheng med Russlands aggresjon mot Ukraina. IT-sikkerhet på arbeidsplassen har blitt viktigere enn noen gang. Skyteknologi har spesielt bidratt til å øke sikkerhetsnivået.

Vi har også sett en økt fremming av mangfold, rettferdighet og inkludering (DEI) på arbeidsplassen de siste årene, drevet av en betydelig endring i tankesett påvirket av bevegelser som "Black Lives Matter" og "Me too"-kampanjen på 2010-tallet – selv om det nylig også har vært en vekst i anti-DEI-holdninger.

Eller ta "Den store oppsigelsen" i 2021–2022, som resulterte i mangel på kvalifisert arbeidskraft. Dette førte til økt fokus på å beholde talenter ved å konsentrere seg om ansattes trivsel og skape en positiv arbeidskultur som samsvarer med de ansattes verdier og ambisjoner.

Mangel på kvalifisert arbeidskraft har også akselerert revolusjonen innen generativ AI som et middel til å bruke eksisterende menneskelige ressurser mer intelligent og øke produktiviteten.

Et annet eksempel er Parisavtalen fra 2015 som svar på den eskalerende klimakrisen. Som et resultat har temaet miljøansvar blitt stadig viktigere i selskaper, med energibesparende teknologi og bruk av resirkulerte materialer som får økt oppmerksomhet. Papirbesparende prosesser har også fått mer fokus, selv om det papirløse kontoret ikke er et nytt konsept.

I tillegg til miljøhensyn har også praktiske hensyn og kostnadsbesparelser spilt en viktig rolle i overgangen fra papirdokumenter til elektroniske dokumenter, og har gitt Enterprise Content Management-systemer et stort løft.

I løpet av de siste to tiårene har EU også innført en rekke lover som har påvirket arbeidsplasser over hele Europa. For eksempel Arbeidstidsdirektivet, som ble innført i 2003 for å beskytte arbeidstakernes helse og sikkerhet, og som fastsatte en maksimal arbeidsuke på 48 timer inkludert overtid, samt krav om minst fire ukers betalt ferie. På samme måte ga Foreldrepermisjonsdirektivet fra 2010 foreldre minst fire måneders permisjon, og fremmet balanse mellom arbeid og privatliv samt likestilling på arbeidsplassen. På operasjonelt nivå har en av de største endringene vært innføringen av personvernforordningen (GDPR) i 2016, som har hatt stor innvirkning på databeskyttelse. Direktivet om nettverk og informasjonssikkerhet (NIS) ble også innført i 2016 for å styrke cybersikkerheten i EU, og har siden blitt erstattet av NIS2-direktivet i 2023, som stiller høyere krav og utvider omfanget til flere sektorer og enheter.

Hvordan har Konica Minoltas bizhub-enheter tilpasset seg disse utviklingene?

Olaf: Konica Minoltas bizhub-serie har kontinuerlig tilpasset og utviklet seg for å møte bedriftenes behov i kjølvannet av alle disse endringene.

I 2009 og 2010 introduserte vi en rekke skanneprogramvare som, sammen med bizhub-enhetene, var utviklet for å hjelpe bedrifter med å realisere det «papirløse kontoret» ved å tilby kraftige skanne- og behandlingsfunksjoner som gjorde dette raskt, pålitelig og enkelt å oppnå.

I 2011 lanserte vi en løsning som muliggjorde mobil utskrift med våre bizhub-enheter for økt fleksibilitet i arbeidsstyrken, noe som har vist seg verdifullt for hybridarbeid. I tillegg ble vårt bizhub SECURE-konsept introdusert samme år for å beskytte bizhub-enheter mot cyberangrep, og dette ble utvidet i 2019 med introduksjonen av Bitdefender Antivirus.

I 2012 lanserte vi IWS (Internal Web Server), som gjorde det mulig å lage koblinger for tilknytning av våre MFP-er til skyen. Med lanseringen av Marketplace forenklet vi måten våre MFP-er skanner til skyen og skriver ut fra skybaserte lagringsløsninger, uten behov for lokale servere. Generelt ga Marketplace, på samme måte som smarttelefoner, tilgang til et bredt spekter av apper som var tilgjengelige via MFP-panelene.

2012 var også året da ressursbesparelse fikk en sentral rolle i enhetene: Vi brukte resirkulert plast i våre bizhub-enheter for første gang. Vi forbedret også vår Simitri®-toner slik at den kunne fikseres ved lavere temperatur. Dette reduserte strømforbruket til fikseringsenheten med rundt 10 % sammenlignet med tidligere modeller. Vi videreførte dette med bizhub i-Series, som ble lansert i 2019. De fleste bizhub i-Series-enhetene hadde lavere TEC-verdi enn sine forgjengere. Dette skyldtes vår nye Simitri® V-toner og en ny fikseringsenhet, som gjorde det mulig å redusere fikseringstemperaturen med rundt 15 °C sammenlignet med tidligere modeller. Reduksjonen i strømforbruk har resultert i opptil 25 % lavere CO₂-utslipp under drift sammenlignet med tidligere modeller. Til slutt lanserte vi i 2023 vårt bizhub Refreshed-program i Europa for å renovere bizhub-enheter etter deres første livssyklus.

En inkluderende arbeidsplass må gi lik tilgang for alle mennesker, uavhengig av alder, funksjonshemming eller andre faktorer. Derfor forpliktet Konica Minolta seg til universell utforming for 20 år siden med introduksjonen av det nye bizhub-merket. Bizhub-serien tilbyr ergonomiske papirskuffer som kan trekkes ut med minimal innsats, store berøringsskjermer som kan vinkles i alle retninger, og fargekoding som tydelig markerer kritiske maskindeler for å unngå potensiell skade for brukeren.

Vi har nettopp snakket mye om samfunnets og økonomiens krav, og hvordan arbeidsplassen og bizhub-serien har tilpasset seg dette. Men det jeg også vil fremheve er vårt innovative design, som vi har mottatt flere priser for de siste 20 årene, som Red Dot Award og Good Design Award. Hos Konica Minolta mente vi at arbeidsplasser ikke bare skulle fungere teknisk feilfritt, men også være visuelt tiltalende og brukervennlige, slik at ansatte føler seg komfortable. I 2007 introduserte vi for eksempel et nytt stilfullt kabinett med svart og hvit Infoline Design, som var unikt i bransjen på den tiden, ettersom de fleste enheter da var grå. Vi hadde også endret MFP-panelene fra enkle svart-hvitt brukergrensesnitt til langt mer moderne grensesnitt i farger.

Hva bringer fremtiden for arbeidsplassen?

Olaf: Våre bizhub-enheter inkluderer for eksempel Intelligent Media Sensor. Denne bestemmer automatisk papirtypen ved hjelp av sensorer og en algoritme utviklet basert på maskinlæring, og gjør det mulig å sette optimale utskriftsinnstillinger for hver medietype, slik at de kan skrives ut med best mulig utskriftskvalitet.

Vi jobber for øyeblikket med flere måter å gjøre dokumentprosesser enda smartere på, basert på kunstig intelligens, og våre bizhub-enheter er en viktig del av dette.

Når vi ser tilbake på de siste to tiårene, er det tydelig at teknologi alltid må utvikle seg i takt med behovene til mennesker og virksomheter, og vår bizhub-serie er et godt eksempel på dette. De er en integrert del av en rekke forretningsprosesser og har gang på gang bevist sin verdi – først og fremst fordi de har utviklet seg for å møte komplekse utfordringer. Vi vil fortsette å designe dem slik at de møter fremtidens krav til den digitale arbeidsplassen.


20 år med bizhub

Med teknologiske, sosiale, miljømessige og generasjonsmessige endringer som påvirker arbeidsprioriteringer, er dagens arbeidsplass i stadig utvikling. Det samme gjelder Konica Minoltas bizhub i-Series av multifunksjonsskrivere (MFP-er). Den forbedrede bizhub i-Series tilbyr en rekke nye funksjoner og kombinerer brukervennlighet med kraftig sikkerhet for en utskriftsløsning uten kompromisser. Den gir ansatte mulighet til å nå sine mål og hjelper dem med å lykkes. Den nye og forbedrede Konica Minolta bizhub i-Series har begge deler innebygd, slik at du kan styrke virksomheten din uten kompromisser.

For mer informasjon om vår bizhub i-Series, klikk nedenfor.

Share:

Contact

Melanie Olbrich
Melanie Olbrich

Senior Corporate Communications & Content Manager