KONICA MINOLTA - SERVICEAVTALE FOR PP /IP – SERVICEVILKÅR

Disse servicevilkårene (”Vilkår”) utgjør et vedlegg til serviceavtalen (”Serviceavtale”) og de generelle vilkårene inngått mellom kunden (”Kunden”) og Konica Minolta (”Leverandøren”). Disse generelle vilkårene gjelder både serviceavtaler knyttet til produksjonsprint ("PP") og industriell print ("IP"), disse refereres til som "Utstyr". Serviceavtalen og vilkårene omtales samlet som "Avtalen". Kunden og Leverandøren kalles samlet "Partene" og separat "Part".

1. Leverandørens forpliktelse

1.1 Avtalen definerer Leverandørens forpliktelse til Kunden (”Serviceforpliktelsen”). Avhengig av hva som er angitt i serviceavtalen, kan den inkludere forebyggende vedlikehold, hendelseshåndtering (feilsøking og feilretting), støtte (bistand til bruk og vedlikehold av utstyret), levering av reservedeler, forbruksvarer (f.eks. toner, avfalls toner bokser, blekk eller tromler), reiseutgifter, arbeidstid og programvareoppdateringer.

1.2 Serviceforpliktelsen utføres innen Leverandørens normale arbeidstid på hverdager fra 08:00-16:00. Arbeid utenfor normal arbeidstid er mulig etter forhåndsavtale og separat betaling i henhold til Leverandørens gjeldende priser.

1.3 Serviceforpliktelsen inkluderer en gjennomsnittlig responstid som beskrevet i avtalen innen Leverandørens normale arbeidstid. Responstiden beregnes som et gjennomsnitt over 12 måneder og inkluderer alle servicehenvendelser, uavhengig av om de blir løst på stedet eller telefon / fjernaksess.

1.4 Serviceforpliktelsen utføres enten på installasjonsstedet, dvs. på kundens sted, alternativt via telefon / fjernaksess. Hvis Leverandøren kobler seg til maskinen eksternt, skal dette alltid gjøres med verktøy som krever godkjenning fra Kunden.

1.5 Leverandøren tar beslutningen om Utstyr, eller deler av det, i stedet for å repareres, skal byttes ut med annet Utstyr, eller deler av det.

2. Service og støtte utenfor avtalen

2.1 Service og støtte som ikke dekkes av Avtalen, kan utføres av Leverandøren etter særskilt avtale og separat betaling basert på Leverandørens gjeldende priser.

3. Forbruksvarer og reservedeler

3.1 Hvis Avtalen inkluderer toner eller blekk, er en dekningsgrad på åtte prosent per farge og per side inkludert. Leverandøren har rett til å fakturere forbruk utover åtte prosent dekningsgrad separat.

3.2 For andre forbruksvarer (deler) gjelder den spesifikke levetiden som er angitt i produktspesifikasjonen for det aktuelle Utstyret.

3.3 Fraktkostnader legges til alle forbruksbestillinger og skal betales av Kunden.

3.4 Forbruksvarer og reservedeler levert av Leverandøren forblir Leverandørens eiendom til de er forbrukt av Utstyret på Kundens sted.

3.5 Leverandøren har rett til å fakturere Kunden for forbruksvarer og reservedeler som er levert, men som ikke er forbrukt eller ikke finnes på brukerstedet.

4. Kundens forpliktelser

4.1 Kunden skal sikre at Leverandøren enkelt kan få tilgang til Utstyret.

4.2 Kunden skal sikre at lokalene der Utstyret er installert, møter kravene som er definert i «Customer Expectation Guide»  og «Site Survey» eller andre spesifikasjoner gitt av Leverandøren for det aktuelle Utstyret. Serviceleveranser som er nødvendige på grunn av manglende oppfyllelse av disse forholdene, vil være betalte tjenester i henhold til Leverandørens gjeldende priser.

4.3 Kunden er ansvarlig for sikkerheten til sine konfidensielle opplysninger samt data og programvare, slik at disse kan gjenopprettes om nødvendig.

4.4 Kunden må sikre at eventuelle inngrep eller endringer på Utstyret kun utføres av Leverandøren eller en godkjent part fra Leverandøren, f.eks. operatør som har fullført nødvendig opplæring.

4.5 Kunden må sikre at Utstyret håndteres i henhold til instruksjonene og uten bruk av komponenter eller forbruksvarer som ikke er godkjent av Leverandøren.

4.6 Kunden skal erstatte Leverandøren for ekstra kostnader og utbedring av feil/skader forårsaket av noen andre enn Leverandøren eller dens godkjente part, det vil si på grunn av forstyrrelser i strømkilden, skader på Utstyret eller manglende overholdelse av instruksjoner for lokalene eller drift av Utstyret.

4.7 Dersom Kunden ikke velger å rapportere telleverkavlesning via CSRC, er det Kundens ansvar å sørge for at korrekt telleverkavlesning kontinuerlig rapporteres til, og på en måte som instruert av Konica Minolta. Hvis telleverkavlesning ikke rapporteres til og som instruert av Konica Minolta, forbeholder Konica Minolta seg retten til å fakturere Kunden for registrering og/eller estimere måleravlesningen.

5. Vedlikehold, hendelseshåndtering og støtte

5.1 Kunden har rett til å be om vedlikehold, support og støtte relatert til Utstyret  i henhold til serviceavtalen .

5.2 Kunden skal straks rapportere eventuelle behov for vedlikehold, støtte og support til Leverandøren på den måten som er spesifisert av Leverandøren.

5.3 Forespørsler håndteres innenfor de avtalte servicenivåene i Serviceavtalen. Responstiden måles fra det tidspunktet forespørselen mottas av Leverandøren og avsluttes når teknikeren har startet support og/eller feilsøking.

5.4 Før rapportering av en hendelse skal Kunden sikre at hendelsen ikke skyldes feil bruk.

5.5 Leverandørens ansvar dekker ikke hendelser som ikke har betydning for Utstyrets tiltenkte bruk.

5.6 Leverandørens ansvar inkluderer ikke: (a) hendelser forårsaket av Kundens bruk av Utstyret med tilbehør eller annet utstyr som ikke er levert av Leverandøren (b) hendelser forårsaket av at Kunden har gjort endringer og/eller inngrep på Utstyret som ikke er i samsvar med Leverandørens instruksjoner, (c) hendelser forårsaket av Kundens bruk av Utstyret eller lokalene, annet enn hva som er angitt i «Site survey», «Customer Expectation Guide» eller andre spesifikasjoner gitt av Leverandøren for Utstyret, ved uaktsomhet fra Kunden, dets ansatte eller tredjepart eller av andre omstendigheter utenfor Leverandørens kontroll.

6. Kostnader for utskrifter og andre tjenester

6.1 Prisen er basert på forskjellige parametere som tonerdekning, format, konfigurasjon, og forventet volum. Hvis det skjer en betydelig endring i parameterne – f.eks. lavere volum – i en periode lengre enn 6 måneder, har Leverandøren rett til å øke prisene for å reflektere endringene.

6.2 Prisen er basert på gjeldende priser på tidspunktet for inngåelsen av kontrakten for lønn, materialer, reservedeler, lager, valutakurser osv. Hvis disse forholdene endres, forbeholder Konica Minolta seg retten til å endre prisen i samsvar med dette uten forhåndsvarsel. Konica Minolta vil imidlertid alltid ha rett til å endre prisen med inntil       5 % hvert år. (KPI SSB)

6.3 Når Utstyret har vært i drift i fem år, vil Leverandøren, ved slutten av det femte året av Avtalen, ha rett til å kreve en årlig “gammel maskin”-avgift i henhold til Leverandørens gjeldende priser.