Avtalevilkår Konica Minolta
1Generelle Avtalevilkår for Konica Minolta Business Solutions AS, versjon 2021
1.1Definisjon
1.2Generelle bestemmelser
1.3Omfang
- Kjøpsavtale
- Leieavtale, leie direkte av Konica Minolta
- Serviceavtale
- Vedlikehold og Remote Care avtale
- SaaS tjenester
- KMSky
- Video Security Systems (VSS)
1.4Feilmelding
- Telefon: 09400/ 22789800
- E-post: U2FsdGVkX1/JAIs/xe8rdD/ePf9+5976nhowCMc4D/865IXcqGyJ4i58DbYJyQJv
- Web: http://www.konicaminolta.no
1.5Varighet og opphør
1.6Betaling
1.7Motkrav
1.8Prisjustering
1.9Offentlige avgifter mv
1.10Endringer og tillegg til Avtalen
1.11Endring av Avtalen som følge av endringer i lov
1.12Krav til Kunden
1.12.1Kundens ansvar og plikter
1.12.2Installasjonsforberedelser
1.13Immaterielle rettigheter
1.14Kundens bruksrett til programvare
1.15Vanhjemmel
1.16Risikoens overgang
1.17Leveranseavvik
1.18Mislighold
1.19Force Majeure
1.20Ansvar for underleverandører
1.21Rekonstruksjon av data
1.22Overdragelse
1.23Taushetsplikt - Bedriftshemmeligheter
1.23.1Omfang
1.23.2Hvem taushetsplikten gjelder
1.23.3Forholdsregler
1.23.4Varighet
1.24Behandling av personopplysninger
- behandle personopplysningene kun etter skriftlige instruksjoner fra Kunden, etter forhåndsgodkjennelse fra Kunden eller i den utstrekning slik behandling følger naturlig av ytelsene som skal leveres etter Avtalen;
- treffe nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysningene mot tilfeldig eller ulovlig ødeleggelse eller mot tilfeldig tap, mot ikke-autorisert endring, spredning eller tilgang, særlig når behandlingen omfatter overføring av opplysninger i et nettverk, samt mot enhver annen ulovlig behandling;
- behandle personopplysningene i samsvar med lovgivningen;
- med unntak av tilfeller hvor Kunden skriftlig gir andre instrukser eller der annet er pålagt etter lovgivningen, slette opplysningene etter rimelig tid i forhold til de formål de er innhentet for eller senere behandles for.
- ikke gi tilgang til eller spre opplysningene til noen, hvis det ikke er nødvendig eller tillatt ifølge denne Avtale eller med Kundens skriftlige samtykke;
- samarbeide med og bistå Kunden ved oppfyllelse av de registrertes rett til tilgang til opplysningene om seg selv og/eller å sikre at opplysningene blir slettet eller rettet hvis de ikke er korrekte (eller ved uenighet mellom Kunden og den registrerte, å markere det faktum at den registrerte mener at opplysningene ikke er korrekte) – evt. Leverandørens ekstrakostnader i forbindelse med slike tiltak skal bæres av Kunden; og
- ikke behandle personopplysningene utover det som er nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver etter Avtalen.
1.25Forholdet til Eksportregler
1.26Reisekostnader
1.27Konflikter, lovvalg, verneting
2Vilkår for Kjøpsavtale
2.1Garantier
2.2Leveransens omfang
2.3Vedlikehold
3Vilkår for Leieavtale, leie direkte av Konica Minolta
3.1Eiendomsrett
3.2Bruksrett
3.3Leieperiode
3.4Omkostninger og utgifter
3.5Skatter og avgifter
3.63.6 Betalingsbetingelser
3.7Regulering av leien
3.8Bruk og vedlikehold av maskiner/utstyr
3.9Fortidig forfall
- Kunden vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen eller andre avtaler med den som til enhver tid er leverandør.
- Kunden som innehaver av enkeltmannsforetak avgår ved døden.
- Kunden innstiller betalingene, søker gjeldsforhandling, går konkurs etter konkurslovens regler eller settes under tvangsforfølgning, eller kundens formuesforhold svekkes i vesentlig grad.
- Kunden eller andre får inndratt eller ikke fornyet konsesjoner/tillatelser som er nødvendig for videre drift av virksomheten.
- Kunde misligholder avtale med leverandør eller for øvrig misbruker sin råderett over gjenstanden(e).
- Det inntrer vesentlige endringer av eier-, drifts- eller personellmessig karakter hos kunde som har betydning for leieforholdet.
- Kunde har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om spørsmål som har hatt betydning for innvilgelse av leieavtalen.
- Det ut fra kundens handlemåte eller alvorlig svikt i kundens betalingsevne er klart at kundens betalingsforpliktelser vil bli vesentlig misligholdt.
4Vilkår for Serviceavtale
4.1Generelt
4.2Leveranseavvik
4.3Avtalens omfang
4.3.1Denne Avtalen dekker ikke
- Forsendelseskostnader (fast avgift) for rekvisita
- Arbeid i forbindelse med levering og installasjon av maskin/utstyr som etter Leverandørens oppfatning skyldes manglende forberedelser eller spesiell beliggenhet og adkomst hos Kunden
- Arbeid på Kundens server/klienter/nettverk
4.4Support
- Telefon/- Fjernsupport ved normal bruk og drift av MFP maskin/utstyr.
Telefon/- Fjernsupport på modellens medfølgende programvare levert og installert av Konica Minolta på MFP maskin og tilhørende driver. - Support gjelder kun programvare som følger /leveres sammen med maskinen.
- Veiledning og støtte ved førstegangs installasjon / konfigurering av drivere og annen relatert programvare som medfølger aktuell modell og installert av Leverandøren.
- Oppgradering til ny funksjonalitet på maskin/utstyr.
- Tilkobling til Leverandøren sitt system for fjernovervåkning
- CS Remote Care (CSRC) via DCA/HTTPS
- Oppkobling av CSRC via modem er forbundet med en økning i supportavgiften.
- Supportavtalen dekker inntil 2 timer support årlig pr avtale.
4.4.1Supportavtalen omfatter blant annet ikke
- Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens aktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av tjenesten
- Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet
- Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn Leverandørens personell eller personell autorisert av Leverandøren
- Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer, ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold
4.5Leverandørens ansvar og plikter
4.6Responstid
4.7Oppetid
4.8Fjernovervåking
4.9Fakturering
4.9.1Forskuddsavtaler
4.9.2Etterskuddsavtaler
- Gjelder alle maskiner i 2-serien, 3-serien. 4-serien og 5-serien.
4.10Annet
4.11Varighet, opphør og endring
5Vilkår for Vedlikehold og Remote Care avtale
5.1Generelt
5.2Vedlikehold
5.3Remote Care
5.3.1Supportavtalen omfatter blant annet ikke
- Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av programvaren.
- Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet.
- Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn KMs personell eller personell autorisert av Leverandøren.
- Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer, ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold som nevnt i punkt 2.18.
- Særlige kostnader i forbindelse med levering og installasjon av programvare som etter Leverandørens oppfatning skyldes spesiell beliggenhet og adkomst hos Kunden.
- Integrasjon mot skrivere og multifunksjonsmaskiner fra andre leverandører enn Leverandøren, med mindre dette er spesifisert på denne Avtalens fremside
5.4Lisens kundeportal
5.5Leverandørens ansvar og plikter
5.6Kundens ansvar og plikter
5.7Responstid
5.8Fakturering
6Vilkår for SaaS tjenester
6.1Definisjoner
6.2Avtalens omfang
6.2.1Generelle krav
6.2.2Programvare
6.2.3Brukerstøtte, dokumentasjon, opplæring og andre tilleggsytelser
6.3Krav til Kunden
6.4Driftsmiljø
6.5Fremtidsplan for oppstart av SaaS-tjenestene
6.6Prøveperiode
6.6.1Start av prøveperiode
6.6.2Kundens undersøkelsesplikt
6.6.3Håndtering av feil og mangler
6.6.4Godkjennelse
6.7Oppstart av SaaS-tjenestene
6.8Samarbeidsspørsmål og plikter
6.8.1Møter
6.8.2Konsesjoner
6.8.3Rett til innsyn og kontroll
6.9Reklamasjon, mislighold og sanksjoner
6.9.1Mislighold fra Leverandørens side
6.9.1.1Forsinkelser
6.9.1.2Mangelfulle tjenester
6.9.2Mislighold fra Kundens side
6.9.2.1Betalingsmislighold
6.9.3Erstatning, ansvarsbegrensning
6.9.3.1Generelt
- Indirekte tap dekkes ikke. Som indirekte tap regnes, dog ikke begrenset til, Kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, tap av data, avsavnstap og krav fra tredjepart.
- Dersom det er avtalt dagbot eller kompensasjon grunnet redusert Servicenivå, skal dagboten og kompensasjonen anses som fullstendig regulering av Leverandørens ansvar, og det kan ikke kreves erstatning for slike forhold i dagbots- og kompensasjonsperioden.
- Erstatningskravet etter denne bestemmelsen kan ikke overstige det samlede årlige vederlaget (ekskl. mva.).
6.9.3.2Forhold Leverandøren ikke er ansvarlig for
- Kunden og forhold Kunden har ansvaret for;
- Gjennomføring av ekstraordinære målinger av ytelse;
- Rekonstruksjon av data, uansett årsaken til dette; eller
- At avtaler med tredjepart om produkter som benyttes ved leveranse av SaaS-tjenestene er sagt opp av tredjepart, uten at dette skyldes mislighold fra Leverandørens side.
6.10Fakturering
7Vilkår for KMSky
7.1Generelt
7.2Tilgjengelighet på tjenesten
7.3Krav til Kunden
7.4Fremtidsplan for oppstart av KMSky-tjenestene
7.5Prøveperiode
7.5.1Start av prøveperiode
7.5.2Kundens undersøkelsesplikt
7.5.3Håndtering av feil og mangler
7.5.4Godkjennelse
7.6Support
| Prioritet | Beskrivelse | Eksempel på feil |
| 1 | Tjenesten er ikke tilgjengelig. | Brukeren kan ikke nå tjenesten eller noe av dets innhold. |
| 2 | Tjenesten er tilgjengelig, men med svært begrenset funksjonalitet. | Brukeren har tilgang til innholdet, kan kopiere dette til en annen lokasjon. De fleste funksjonene i tjenesten er likevel ikke tilgjengelige. |
| 3 | Feil på tjenesten som hindrer brukeren i å benytte all funksjonaliteten. | Brukeren kan ikke gjøre nytte av full funksjonalitet, men kan lagre, søke og benytte innholdet. |
| 4 | Tjenesten melder mindre feil. | Forsinkelser, treghet og ustabilitet som ikke hindrer full bruk av tjenesten. |
| Prioritet | Respons | Feilretting eller alternativ løsning |
| 1 | Innen 5 arbeidstimer. | Innen 1 arbeidsdag. |
| 2 | Innen 1 arbeidsdag. | Innen 2 arbeidsdager. |
| 3 | Innen 1 arbeidsdag. | Innen 3 arbeidsdager. |
| 4 | Innen 2 arbeidsdager. | Innen 5 arbeidsdager, med mindre annet er lovet. |
7.7Supportavtalen omfatter blant annet ikke.
- Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av tjenesten
- Gjenoppretting av enkeltfiler på forespørsel
- Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet.
- Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn Leverandørens personell eller personell autorisert av Leverandøren
- Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer eller andre utenforliggende forhold
- Arbeid som ikke omfattes av Avtalen, skal faktureres Kunden etter medgått tid og til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.
7.8Kundens ansvar og plikter
7.9Vedlikehold av tjenesten
7.10Fakturering
8. Vilkår for Video Security Systems (VSS)8.1 Generelt
8.2 VSS Årskontroll
- Funksjonstest av anlegg levert av KM
- Oppdatering av nødvendig Software levert av KM
- Oppdatering av nødvendig Software levert av KM
- Tilstandsrapport SD Kort på kamera levert av KM
- Rengjøring av linser (Lift ikke inkludert)
- Tilstandsrapport med status på Utstyr/løsninger med eventuelle anbefalte endringer
8.3 VSS Vedlikehold
- Funksjonstest av anlegg levert av KM
- Oppdatering av nødvendig Software levert av KM
- Tilstandsrapport SD Kort på kamera levert av KM
- Rengjøring av linser (Lift ikke inkludert)
- Tilstandsrapport med status på Utstyr/løsninger med eventuelle anbefalte endringer
- Vedlikeholdsavtalen omfatter blant annet ikke
- Skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av utstyr/løsninger.
- Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn KMs personell eller personell autorisert av Leverandøren.
- Skade eller tap forårsaket av ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold.
- Feil eller skader som skyldes betjeningsfeil, nettfeil, lynnedslag, hærverk, forstyrrelser eller feil i det offentlige telenettet.
- Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet.
- Service eller annet arbeid utført på utstyr/løsninger av andre en KMs personell eller personell autorisert av Leverandøren. Kunden belastes alle omkostninger i forbindelse med utbedring av feil, korrigeringer eller skader som måtte ha oppstått.
- Leie av forskriftsmessig lift eller løfte-utstyr som kreves utover standard stige for å få tilgang til utstyr/løsninger.