Produksjonsprint industriens spådommer for 2022

| 12 januar 2022

Innsikt fra Konica Minolta.

Kommentar av Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

Verdenen av produksjonstrykk vil aldri få den samme typen overskriftsfengende oppmerksomhet som andre teknologisektorer, for eksempel kunstig intelligens (AI) og tingenes internett (IOT), men den fortsetter å utvikle seg som et effektivt kommunikasjonsverktøy.



Når vi går mot et nytt år, ser vi akselerert automatisering, større bruk av utsmykning og fortsatt vekst i nettbaserte utskriftskjøp og utvikling av nettbutikker blant nøkkeldrivere. Det vi med sikkerhet kan forutsi selv i disse tider uten sidestykke, er at den ustoppelige trenden fra analog til digital produksjon vil fortsette.

 


Print er en viktig del av kommunikasjon på tvers av kanaler

Etterspørselen vil fortsette å øke etter komplett produksjonsprosess fra start til slutt med flere alt-i-ett-løsninger, samt behov for produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører. Og print vil fortsette å spille en viktig rolle i kommunikasjon på tvers av kanaler, inkludert utviklende områder som robotikk, IoT, AI og mobile enheter.

Utviklingen av utskriftsteknologi betyr at den brukes utover grafiske og pakkeapplikasjoner. I økende grad brukes det i områder som tapet, laminert trykk og dekor. Blekkskrivertekstiler, keramisk trykking, trykt elektronikk, glass, bil og transport, biovitenskap og biomedisin er områder som fremtidsrettede skrivere kan se etter.

 

Hjelper merkevarer med å tilfredsstille de skiftende kravene til sine egne kunder

Merkevarer vil også i økende grad bruke digitalt for å gi mer engasjement og større interesse for produktene deres – alt i et mer bærekraftig miljø. Å reagere raskt med svært automatiserte systemer som produserer små kvanta er en måte å lykkes på, og hjelper merkevarer å tilfredsstille de raskt skiftende kravene til sine egne kunder.
 


Forenkler produksjonen for å møte kravene til rask respons

Å tilpasse strategier og taktikk med kreftene som påvirker konkurransen og kundenes forventninger er avgjørende, samtidig som det forenkler produksjonen for å møte krav om rask respons fra en stadig mer kresne kundebase. Programvare er også en avgjørende komponent i ønsket om økt lønnsomhet.



 

En av våre store programvaresuksesser har vært hos en av kundene våre, L’Oréal, for en online intern kampanje ved bruk av vår markedsautomatiseringsplattform Markomi. Utskrift er åpenbart avgjørende for å tiltrekke forbrukernes bevissthet. Men programvarefunksjoner muliggjør definisjon, segmentering, planlegging og sporing av multimediemarkedsføringskampanjer, for eksempel for den globale kosmetikkgiganten, som også inkluderer utskriftsapplikasjoner.

Les mer her

Tenk nytt om mulighetene med engasjerende etikett- og emballasjeløsninger

Vi ser på nært hold hvordan merkevareeiere ser etter innovative og engasjerende utskriftsløsninger for kommersielle og industrielle applikasjoner. Med en dedikert global støtte levert lokalt over hele verden, jobber vi tett med våre kunder og merkevarer i en partnerskapstilnærming og fortsetter å hjelpe dem med å revurdere utskriftsmuligheter.



 

Veksten av e-handel er definitivt en definerende trend for den fortsatte veksten av digital emballasje og etikettproduksjon for fremtiden, og dette vil ha stor innvirkning for kommersielle trykkerier. Spesielt må de være i stand til å reagere raskt og utvikle e-handelsspesifikke emballasjedesign som løser de iboende utfordringene med postdistribusjon, i stedet for detaljhandelen. Versjon og personalisering er også på vei oppover.

Utforsk emballasjeløsninger

Digital teknologi vinner terreng


Alle disse trendene er eksempler på hvorfor digital utskrift nå blir sett på som den foretrukne teknologien for så mange forskjellige bruksområder og i så mange forskjellige markeder. Teknologien vil fortsette å vinne terreng over det tradisjonelle litho-territoriet. Kommersielle trykkerier blir tvunget til å utvide sine digitale utskriftstjenester ettersom tradisjonelle offset-/fleksovolumer eroderer over tid.

Dette er et tema som går gjennom analyser fra bransjeeksperter. "Transformasjonen av analog til digital utskrift fortsetter, med Covid-19-pandemien som akselererer endringen ettersom tid til marked og respons blir stadig viktigere," sier Smithers "Future of Print to 2030"-rapporten[1]. "I 2015 utgjorde digitale metoder 13,3 % av den globale trykte markedsverdien og 2,3 % av utskriftsområdet, med hovedtyngden innen grafisk boktrykk, bøker og etiketter. Innen 2030 vil den digitale emballasjesektoren ha vokst betydelig: Digitals andel av verdien vil være 23,1 % og den vil utgjøre 6,3 % av utskriftsvolumet. Verdien er prisen for selskaper som tar i bruk teknologien."

 

commercial printing predictions
 

Digital utskrift utvides til de fleste print-for-profit-applikasjoner og i etiketter og emballasje. Rapporten [2] peker på at tonerutskrift og blekkskriver er tilgjengelig i mange former, med månedlig driftssyklus som strekker seg fra tilsvarende noen få tusen A4-er per måned opp til hundrevis av millioner.

Oppfyller kravene til et trykkemarked i utvikling

Hos Konica Minolta er vi med rette stolte av å være rangert som nummer 2 for 2020 markedsandel i Vest-Europa for produksjon av cutsheet printer/MFP-forsendelser, med 22,2 %, ifølge IDCs Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet [3]. Vårt flaggskip i toppklassen AccurioPress C14000 [4] utskrifter med 140 A4-sider per minutt er uthevet fordi det er 40 % raskere enn noen annen tonerbasert enhet fra Konica Minolta.
 
"Konica Minolta fortsetter å lage produkter for å møte kravene til det utviklende printmarkedsmiljøet," heter det i rapporten [5].
 
Det betydelige markedspotensialet for blekkskriving – siste rapporter [6] si at globalt sett vil blekkskriving etter verdi vokse med 41 milliarder dollar til 118,3 milliarder dollar (53 %) i løpet av en femårsperiode frem til 2024 – var bak beslutningen om å lansere vår AccurioJet digitale farge UV-blekkmatede B2+ produksjonspresse.

Siden den offisielle kommersielle lanseringen [7] på drupa i 2016 har det blitt en naturlig bro mellom offset og digital. Konica Minolta AccurioJet KM-1e (evolusjon) ble avduket sommeren 2020, og fortsetter å bidra til å drive trender i overgangen fra offset til digital trykking.

Digital utforming er en sentral vekstdriver

Digital utforming fortsetter også å være en viktig vekstdriver i produksjonstrykkmarkedet og samtidig en lønnsom måte for leverandører av utskriftstjenester, kommersielle og interne trykkerier å skille seg fra konkurrentene. UV-punktbelegg i definerte områder kan brukes til å forbedre firefargers digitale og offsettrykk med eksepsjonell 3D-haptikk.

Utformingsteknikker og digitale lakkteknologier hjelper trykkerileverandører med å ta kreativiteten til et nytt nivå – og øke premiene de tar for produkter, ifølge forskning [8]. En av grunnene til dette kan være at pakker med spesialutskrift og forbedring har mer enn 46 % høyere kvalitetsoppfatning. For eksempel øker folieforbedret emballasje tiltrekningshastigheten med opptil 2,5 ganger i forhold til den samme emballasjen uten den høye synlighetsforbedringen. [9]

 

Generelt sett gjør utformingen av produktene til en vinner: Jo lenger individer fokuserer på en vare, jo mer sannsynlig er det at de velger den varen og gir den en høyere likingsvurdering. [10]
 
For å hjelpe kundene i en partnerskapstilnærming med én kilde, fortsetter vi å styrke partnerskapet vårt med MGI Digital Technology (MGI).

Les mer
Som en global teknologileverandør med en lokal tjenestestruktur ser vi fortsatt betydelige muligheter i årene fremover for digital utskrift med vår toner- og blekkstråleteknologi innen kommersielle og industrielle printmarkeder.
 
Vi erkjenner alle at den pågående Covid-19-situasjonen har skapt enestående utfordringer, men møter ansikt til ansikt gjenopptas og en følelse av normalitet vender tilbake. Men vi vil fortsette å bygge vår tilstedeværelse på nett ettersom vi hjelper til med å forme ideer for kundene våre i en partnerskapstilnærming – uansett "kommunikasjonskanal'.
 
Vår forpliktelse er fortsatt å levere best mulig service til alle våre kunder.

 
[1] Page 20, Smithers ‘Future of Print to 2030
[2] Page 58, Smithers ‘Future of Print to 2030
[3] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021)
[4] Product details of the C14000, Konica Minolta website
[5] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021)
[6] Konica Minolta Facts and Figures
[7] Website story - Konica Minolta officially launched KM-1 at drupa 2016
[8] Website story - Embellishment, Transform Your Printing with Digital Varnish Technology
[9] The foil & specialty effects association (FSEA); whitepaper: “The impact of high-visibility enhancements on shelf presence: A second study”
[10] Aradhna Krishna, Luca Cian, Nilüfer Z. Aydinoglu: “Sensory Aspect of Package Design”, 2017


* Photo by Luba Ertel on Unsplash

Om Konica Minolta Business Solutions Europe

Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, som ligger i Langenhagen, Tyskland, er et heleid datterselskap av Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. Med sin unike ekspertise innen bildebehandling, databehandling og databasert beslutningstakning, skaper Konica Minolta relevante løsninger for sine kunder - små og mellomstore bedrifter, store bedrifter og offentlig sektor, og løster problemer samfunnet står ovenfor.

Som leverandør av digitale arbeidsplassløsninger hjelper Konica Minolta sine kunder med å identifisere og åpne  opp potensielle digitaliseringsmuligheter og nå neste nivå i den digitale modenheten, ved å revurdere den digitale modenheten til organisasjonen. Til støtte for en "intelligent tilkoblet arbeidsplass", tilbyr Konica Minolta sky-, IT, adminstrert utskrifts- og videoløsningstjenester for fjernarbeid, samarbeid, arbedsflytadministrasjon og aturomatisering og sikkerhet. Selskapes suksess med å drive transformasjon bekreftes også av IDC, siden "IDC MarketScape: Worlwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment" uttalte at Konica Minolta er "anerkjent globalt som en leder innen printtransformasjon". Konica Minolta har vært Microsoft Global Managed Partner siden 2021.

Konica Minoltas tilbud om Igniting Print Possibilities hjelper skrivere, omformere og merkeeier med å maksinere arbeidsflytautomatisering for å øke effektiviteten. Selskapet levere rådgivning innen alle kommunikasjonsspørsmål samt, emballasje- og  etikettskrivere, etterbehandlingsenheter, produserer utskriftsprodukter som skiller seg ut og skaper merverdi. Konica Minolta har etablert seg som markedsleder for produksjonstrykk i mer enn et tiår i Europa (InfoSource).

For et økende antall organisasjoner er sukss i dag mer enn den snevre definisjonen av finansiell velstant- det inkluderer også å beskytte miljøet og ha en positiv innvirkning på deres arbeidsstyrke så vel som samfunnene de er innbygd i. Med sin forpliktelse til bærekraftig utviklings mål (SDG), Konica Minolta har lovet å konsekvent og forfølge sine mål for bærekraft og sosialt ansvar.

Selskapet har gjentatte ganger blitt anerkjent for sin rike historie med sosiale bidrag så vel som for å jobbe for å oppnå SDGs gjennom hele virksomheten og forsyningskjeden. Konica Minolta er oppført blant "2021 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World" og mottok det høyeste nivået i EcoVadis Sustainability Ratings.

 For sin innovative servicetilnærming som kompletterer enhetene deres perfekt, ble Konica Minolta tildelt den prestisjetunge 'Buyers Lab PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020/2021' fra Keypoint Intelligence.
 
Konica Minolta Business Solutions Europe er representert av datterselskaper og distributører i mer enn 80 land i Europa, Sentral-Asia, Midtøsten og Afrika. Med omtrent 9 000 ansatte (per april 2021), tjente Konica Minolta Europe en nettoomsetning på over 1,9 milliarder i regnskapsåret 2020/2021.
 

For mer informasjon, besøk https://www.konicaminolta.eu/eu-en/news og følg Konica Minolta på Facebook, LinkedIn, YouTube og Instagram.

Vilkår og produktnavn kan være varemerker eller registrert varemerke for deres respektive eiere og er herved anerkjent.

Kontakt oss

Kontakt oss

Silke Ehmann-Cotichini

Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development

Silke.Ehmann-Cotichini@konicaminolta.eu

+49 (0) 151 622-06-281