Er dette en av grunnene til at du ikke digitaliserer?

Oslo, Norge | 3 mars 2021

Tempoet i digitaliseringen har skutt fart i 2020. Henger du igjen i 2019?

av Thomas Grønlie, digitaliseringssekspert


Mange norske bedrifter drømmer om en digital hverdag, men opplever utfordringen på sin digitale reise i form av disse påstandene. 


 

1. Bedriften min liker ikke endring

 
For å komme seg dit man ønsker må bedriften være villig til endring. Ikke kun fordi alle før eller siden MÅ endre seg, men fordi dette er den eneste måten å komme seg ut av den sidrumpa «status quo»-tilstanden hvor vi klamrer oss til det trygge, velkjente «slik har vi jo alltid gjort det». I mitt yrke møter jeg ofte bedrifter som er avhengig av utdaterte spesialtilpassede systemer. Her kveles ethvert forsøk på innovasjon, og fremgang og endring er vanskelig. 
 
 

 
2. Ledelsen er ikke med

 
Endringsledelse er 100 % avgjørende for en vellykket transformasjon. Er bedriftsledelsen engasjert og i front av tiltakene? Skaffer ledelsen til veie ny programvare, tjenester og etablere nye prosesser? Tas det et oppgjør med etablerte sannheter og usannheter, og teknologiplattformer som ikke lenger støtter bedriftens nye retning?
 

 
3. Vi liker best å tenke avdelingsvis

 
Hvis informasjonen er fanget i datasiloer som kun gir tilgang til en spesifikk avdeling, for eksempel finansavdelingen, er all denne innsikten forbeholdt akkurat finansavdelingen og er dermed utilgjengelig for alle andre som kunne hatt nytte av den. Dette setter ikke bare barrierer der det ikke gir noen hensikt, det gjør det også umulig for de ansatte (og deres teknologi) til å samhandle. Mitt råd er: Tenk bedrift – ikke avdeling. Tenk samhandling – ikke avgrensinger.
 
Data og informasjon må få flyte fritt mellom avdelinger og på tvers av organisasjonen. Dette gjelder for HR, finans, IT og til og med juridisk avdeling. Vi har ikke lenger råd til å operere i hver vår «bane» og ikke dele data med hverandre. Det er ikke lenger noe som heter avdelingsdata i digital transformasjon. Hver eneste kilobyte med data tilhører organisasjonen i sin helhet, og må gjøres tilgjengelig på riktig måte.
 
HR-avdelingen er et godt eksempel. De fleste personalavdelinger håndterer ikke bare de ansatte, men også teamene som skal ansette nye folk. Hvis avdelingene ikke har tilgang til nødvendig informasjon om arbeidsstyrken, hvilke roller som skal fylles, og ikke minst ansettelsesdokumenter og prosesser, vil man raskt oppleve negative ringvirkninger i hele organisasjonen.

 

4. Vi våger ikke å kvitte oss med ting

 
Start med å gi Nostalgi sparken. Deretter pensjoneres gamle og umoderne systemer og prosesser som ikke støtter bedriftens fremtidige behov og mål. Det er ikke til å stikke under en stol at dette er en av de største hindringene en bedrift står ovenfor i sin digitale reise, men som er helt avgjørende for å sikre suksess.
 
Gi deg selv og bedriften en ny, frisk start. Husk å ha nye virksomhetsbehov i tankene når du lager planer for digitaliseringen, og bygg noe nytt og friskt fra grunnen.


 
 

5. Vi ser ikke noe sammenheng

 
Jeg anbefaler alle virksomheter å ta et dypdykk inn i infrastrukturen din, og se nærmere på alle koblede komponenter, systemer, programmer og prosesser. Du må forstå hvordan alt henger sammen, hvordan ting passer sammen og hvordan alt fungerer i herlig symbiose, eller hvordan det faktisk ikke fungerer i det hele tatt.
 
For å være helt klar: Du kan ikke oppdatere en problematisk komponent uten å vite hvordan det påvirker resten.


Jeg oppsummerer meg selv: Selv om digital transformasjon i større grad er på agendaen hos mange i 2021, er digitalisering ikke noe som kan gjøres i løpet av et par dager eller ved hjelp av en enkelt avdeling i bedriften. Det som kjennetegner de beste selskapene er at de er «fremme i skoen», tenker digitalt på alle områder og ser muligheter fremover. 

Som en vis mann en gang sa: «Du kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg». Og digital transformasjon starter med å fjerne systemer og klekke ideer. Du må på et tidspunkt knuse de eggene slik at bedriften din tar steget mot vekst og suksess. 

 

 


Kontakt vår digitaliseringsekspert Thomas Grønlie

I denne teksten har vår Thomas Grønlie tatt pennen (les:tastaturet) i egne hender. Thomas er en av bransjens beste eksperter på digitalisering og IT-tjenester til bedrifter. 

Har du spørsmål til han? Trenger du hjelp rundt digitalisering? Kontakt han gjerne!: thomas.gronlie@konicaminolta.no

Jeg har noen spørsmål
thomas g 2

Dansk-utviklet programvare skal redusere papirforbruket

Nextagenda har i samarbeid med Konica Minolta utviklet en AI-programvare som kan kategorisere alle dokumenter som skrives ut. Med programvaren kan bedrifter spare manuelle prosesser og ikke minst store mengder papir