Sosial innovasjon: For en sosial forbedring
Digitalisering har potensialet som en "game changer" for en sosial forbedring. Det representerer sjansen til å forbedre prosesser, tjenester og produkter slik at negativ innvirkning på vårt økosystem og samfunn kan reduseres. Vi er overbevist om at sosial innovasjon og digital teknologi skal tjene menneskeheten og planeten. Med vår innovative kapasitet støtter vi samfunnet for å takle sosiale utfordringer i en skala og hastighet som var ufattelig før fremveksten av digitale teknologier.
Derfor er Konica Minolta forpliktet til å bruke vår innovative kapasitet og digitale teknologi for å realisere FNs mål for bærekraftig utvikling innen 2030.
Konica Minolta har for eksempel realisert prosjekter som:
- Fremmer ny forretningsutvikling gjennom kjerneteknologier og åpen innovasjon
- Fremmer forretningsutvikling ved selskapets fem Business Innovation Centers (BIC)
- Inkorporerer moderne digitale teknologier i våre kjerneteknologier
- Støtter virksomhetsreformer
- Bruker digital teknologi for å redusere miljøpåvirkningen av kommersiell utskrift
Digital forurensing: Minimere mengden
Konica Minolta vurderer de negative effektene på miljøet som skyldes bruk av digital teknologi. Selskapet erkjenner utfordringene knyttet til digitalisering som digital forurensning. En av hovedformene for digital forurensning kalles ‘sovende forurensning’, som skyldes lagring av e-post og inaktivt digitalt innhold. Det er en stor bidragsyter til klimaendringene, og hver enkelt person bidrar til det.
Slik minimerer Konica Minolta digital forurensning:
- Bruker fornybar energi
- Sikrer smart kjøling av datasentre
- Kompenserer uunngåelig CO2-utslipp
- Har en «sirkulær økonomi» tilnærming
Tilgjengelighet og digital inkludering:
Digital teknologi for alle
Konica Minolta ønsker å gjøre digital teknologi tilgjengelig for mennesker uansett alder, kjønn og funksjonshemminger, og er forpliktet til digital inkludering.
Slik gjør Konica Minolta digital teknologi tilgjengelig og muliggjør digital inkludering:
- Bruker digital teknologi internt for å forbedre balansen mellom arbeid og privatliv, for eksempel løsninger som muliggjør mobilt arbeid.
- Tilbyr digital kompetanse for et sosialt formål, f.eks. partnerskapet med The Big Issue, en britisk gateavis.
- Garanterer tilgang for alle med vårt Universal Design på våre produkter