Vilkår for KMSky

7.1 Generelt
Ved å installere hele eller deler av tjenesten godtar du alle vilkår i Avtalen. Det kan kun installeres det tillatt antall kopier av tjenesten som er ervervet i kjøps-/leieavtalen. I tillegg til avtalens forside må det lages en leveransebeskrivelse.

Ved feil på tjenesten skal Leverandøren stille kompetent personell til rådighet for å søke og løse problemene pr. telefon eller mail. Eventuelle feil utbedres av Leverandørens personell eller annet personell som er autorisert av Leverandøren, og utføres i tidsrommet mandag-fredag (virkedager) kl.08.00-16.00. Alle supportoppdrag som ikke skyldes feil på tjenesten faktureres i henhold til medgått tid.

7.2 Tilgjengelighet på tjenesten
Leverandøren, gjør tilgjengelig for Kunden og Kundens brukere, en tjeneste som gir tilgang til å benytte løsningen og dets komponenter i henhold til tjenestebeskrivelse, vedlikeholdt og supportert av Leverandøren. Ved å benytte denne tjenesten bekrefter du å ha forstått og akseptert bestemmelsene i denne Avtalen, og garanterer for at du har myndighet til å inngå slik avtale.

Tjenesten består av sentrale komponent (servere, databaser mm) vedlikeholdt og supportert av Leverandøren, og klientkomponent installert på Kundens utstyr. Ved å installere komponenter relatert til tjenesten på bedriftens klienter aksepterer du produktets EULA, som presentert under installasjonen. Det kan kun benyttes det antallet klient som er lisensiert i Avtalen.

De sentrale komponentene i løsningen er installert på maskinvare som er lokalisert i Microsoft sine datasentre i Europa. Miljøet kjører på virtuelle servere i henhold til Microsoft sine strenge retningslinjer. Det vises til Microsoft Trust Center https://www.microsoft.com/en-us/trustcenter/CloudServices/Azure for ytterligere informasjon.

Kunden aksepterer med denne Avtalen at Kundens data lagres i henhold til dette.

7.3 Krav til Kunden
Kunden påtar seg ansvaret for å ha gitt uttrykk for sine behov og krav til KMSky-tjenestene på en klar måte, jfr. Leveransebeskrivelsen som grunnlag for Leverandørens ytelser.

7.4 Fremtidsplan for oppstart av KMSky-tjenestene
Partene har i fellesskap utarbeidet en overordnet Leveransebeskrivelse for oppstart av KMSky-tjenestene.

7.5 Prøveperiode
7.5.1 Start av prøveperiode
Prøveperioden påbegynnes dagen etter at Leverandøren har sendt Kunden skriftlig melding om at KMSky-tjenestene er etablert. Hvis ikke annet er avtalt så er Prøveperioden på 10 dager.

7.5.2 Kundens undersøkelsesplikt
Kunden skal i løpet av en Prøveperiode undersøke om KMSky-tjenestene er i overensstemmelse med avtalte spesifikasjoner. Undersøkelsene skal gjennomføres så tidlig som mulig i Prøveperioden.

7.5.3 Håndtering av feil og mangler
Kunden skal fortløpende varsle Leverandøren skriftlig om feil og mangler som avdekkes i Prøveperioden. Leverandøren plikter på sin side å rette de feil og mangler som påpekes så raskt som mulig.

7.5.4 Godkjennelse
Kunden skal innen utløpet av Prøveperioden sende Leverandøren en skriftlig melding om resultatet av undersøkelsen, og om Kunden godkjenner at KMSky-tjenestene anses å være etablert i henhold til Avtalen. Dersom det er forhold som gjør at Kunden ikke vil godkjenne KMSky-tjenestene som etablert, må skriftlig varsel omgående sendes Leverandøren med spesifikk angivelse av de forhold som bevirker at Kunden ikke vil godkjenne tjenestene som etablert. Hvis slik melding ikke sendes innen utløpet av Prøveperioden, anses tjenestene likevel som godkjent.

Dersom de påpekte forhold er av mindre vesentlig betydning for Kundens bruk av KMSky-tjenestene, skal disse likevel godkjennes som etablert.

Hvis KMSky-tjenestene ikke oppfyller de avtalte spesifikasjoner i leveransebeskrivelsen ved utløpet av Prøveperioden slik at godkjennelse kan nektes, skal partene så snart som mulig fastsette en fornyet Prøveperiode etter at partene har konstatert at Prøveperioden ikke er bestått. Reglene ovenfor gjelder tilsvarende for fornyet Prøveperiode.

7.6 Support
Supportavtalen dekker telefonsupport og fjernstyrt support på løsningen slik den ble satt opp på installasjonstidspunktet.

Avtalen gjelder ikke endringer som er gjort på løsningen i ettertid. Ved endring og/eller utvidelse av løsningen, må ny avtale eller tilleggsavtale tegnes.
Responstid regnes fra det tidspunktet hvor feil er registrert hos Leverandørens servicedesk, til konsulent er i gang med feilsøking. Feilsøket startes når Leverandørens supportpersonell kontakter Kunde via telefon eller mail.

7.7 Supportavtalen omfatter blant annet ikke.
  • Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av tjenesten
  • Gjenoppretting av enkeltfiler på forespørsel
  • Arbeid på Kundens server/nettverk eller feilretting på installasjonsstedet.
  • Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn Leverandørens personell eller personell autorisert av Leverandøren
  • Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer eller andre utenforliggende forhold
  • Arbeid som ikke omfattes av Avtalen, skal faktureres Kunden etter medgått tid og til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.

7.8 Kundens ansvar og plikter
Ved inngåelse av denne Avtalen, og betaling av tilhørende tjenestepris, mottar Kunden brukeridentifikasjon for tilgang til tjenesten. Kunden er selv ansvarlig for bedriftens brukeridentifikasjoner, og aktiviteter utført i systemet. Kunden er ansvarlig for å melde eventuelle tap og misbruk av brukeridentifikasjon, til Leverandøren.

Kunden skal ha en kontaktperson med tilgang til Kundens IT-systemer og tjenester. Kontaktpersonen fungerer som Kundens hovedoperatør.

7.9 Vedlikehold av tjenesten
Tjenesten, og miljøet hvor den kjører, vedlikeholdes av Leverandøren. Slikt vedlikehold vil planlegges og utføres av Leverandøren ved gitte intervaller, og basert på oppgradering/oppdateringsskjema.

7.10 Fakturering
Tjenesten faktureres forskuddsvis pr kvartal i henhold til faktisk antall brukere på faktureringstidspunktet.
Prioritet BeskrivelseEksempel på feil
1Tjenesten er ikke tilgjengelig.
Brukeren kan ikke nå tjenesten eller noe av dets innhold.
2Tjenesten er tilgjengelig, men med svært begrenset funksjonalitet.Brukeren har tilgang til innholdet, kan kopiere dette til en annen lokasjon. De fleste funksjonene i tjenesten er likevel ikke tilgjengelige.
3Feil på tjenesten som hindrer brukeren i å benytte all funksjonaliteten.Brukeren kan ikke gjøre nytte av full funksjonalitet, men kan lagre, søke og benytte innholdet.
4Tjenesten melder mindre feil.Forsinkelser, treghet og ustabilitet som ikke hindrer full bruk av tjenesten.
PrioritetResponsFeilretting eller alternativ løsning
1Innen 5 arbeidstimer.Innen 1 arbeidsdag.
2Innen 1 arbeidsdag.Innen 2 arbeidsdager.
3Innen 1 arbeidsdag.Innen 3 arbeidsdager.
4Innen 2 arbeidsdagerInnen 5 arbeidsdager,
med mindre annet er lovet.