Slik lykkes du og bedriften din i 2021

| 18 januar 2021

10 fantastiske tips som kan skape god business.

Hva skal til for at du og bedriften din lykkes sammen i 2021? Vi deler suksessoppskriften.  


1. Hold deg relevant!
Gikk du litt under radaren i 2020? Gjemte du deg bort på hjemmekontoret?  
I 2021 er det ut av hiet og ut av komfortsonen selv om du fremdeles jobber hjemmefra! Ring kunder og partnere. Delta på webinarer. Hold Teams-møter med web-kamera på. Les relevante blogger og fagartikler. Meld deg på kurs. Fyll kalenderen din med aktivitet. Slik holder du deg relevant selv om du sitter i joggedressen din på hjemmekontoret. 2020 var kanskje ikke ditt år – men 2021:  «Here I come!» 



2. Vær skeptisk!
Spesielt skeptisk skal du være til hackere. Hackere elsker hjemmekontoret ditt med langt dårligere IT-sikkerhet enn kontoret ditt. Rapporterte phishing-angrep økte med 667% i mars 2020. 90% av IT-fagfolk mener fjernarbeidere generelt utgjør en sikkerhetsrisiko, og mer enn halvparten (54%) mener at eksterne ansatte utgjør en større sikkerhetsrisiko enn på stedet ansatte. Så ta ansvar og vær skeptisk, ikke minst «think before you click»!



3. Sett deg mål.
Hvis du ønsker utvikling og resultater, du sette deg mål og du bør dele målene i 3 steg:  

Steg 1: Overordnet mål. Her er det lov å være ambisiøs. For eksempel kan et hårete mål være: «Jeg ønsker å føle meg som en vinner».

Steg 2: Delmål: Hva skal til for at du føler deg som en vinner? 
Motta prisen for "Årets ansatt"? Nå budsjetter? Forfremmelse? Motta gode tilbakemeldinger fra medarbeidere?
Høyere utdanning?

Steg 3: Konkrete mål: Dette er det du gjør daglig, ukentlig, månedlig for å nå delmål. Er ditt delmål å bli "Månedens selger"? Da kan de konkrete målene være: 
Booke X antall kundemøter i uka
Ringe X antall kunder hver dag
Delta på flere ulike salgskurs 
Delta på webinarer for faglig påfyll
Daglige drodlemøter med erfarne kolleger eller fageksperter på jobben
Sette av tid til egen evaluering hver fredag


 

4. Bedre kontroll av IT- verktøy.
I hui og hast knyttet vi oss til mange nye verktøy i 2020, for å raskt  tilpasse oss arbeidet på hjemmekontoret. I 2021 må vi kvalitetsikre disse verktøyene. Jobber du i Teams som alle andre? Kanskje ikke så rart? For mange har Microsoft Teams reddet dagen og bidratt til å holde kommunikasjonslinjene åpne mellom kolleger, leverandører og bidragsytere over hele verden. Verktøy som Teams har smertepunkter, som spredning av informasjon, kontroll på samsvar og sikkerhetsprotokoller. I 2021 må verktøyene du knyttet deg uforholdsmessig nært til i 2020, få en ryggrad eller sikkerhetsnett. 
Er du fremdeles opptatt av å holde bakkekontakten? Start i det små med skyløsning for print. Enkelt og effektivt.



5. Detox!
Rydd ut kaotiske 2020 og sørg for «ordning & reda» i 2021. Resultat er en herlig energi-boost og bedre kontroll.
Forslag; 
detox av data,
detox av konferansutstyr,
detox av kontrakter,
detox av print.
 


6.  Flytt til skyen!
Fordelene med skyløsning er like mange, som de er åpenbare. Dine viktige bedriftsdata er lagret i skyen, altså i et skalerbart miljø fra anerkjente, sikre datasentre i Norge. Ingen fysiske maskinvare hos deg og ingen investeringskostnad eller utfordringer med drift. Oppetidsgaranti og kontinuerlig overvåkning. Automatisk daglig backup /sikkerhetskopi inkludert. 



7. Bli en formidler av gode nyheter.
Lei av Korona og fake news? Du er ikke alene. Negative nyheter fører sjeldent til noe annet enn energitap og dårlig motivasjon, så styr unna andres sure oppstøtt og negative utspill. I 2021 er trenden mer positivitet og motivasjon. Halleluja!  


8. Oppretthold gode rutiner på hjemmekontoret. 

Lei av hjemmekontoret nå? Kanskje har du allerede jobbet hjemmefra i 9-10 måneder? Et stort antall nordmenn melder om svært produktive hjemmekontorer. Om du derimot føler det sklir ut nå på oppløpssida, hold ut! Her er 10 gode råd til hjemmekontoret.



9. Sørg for optimalt smittevern når ansatte er tilbake.
Smittevern er kommet for å bli. Vi anbefaler termisk kamera for opimalt smittevern i virksomheter. Når "normalen" er her og folk er tilbake på arbeidsplassen, må også smittevernet være 100% på plass. Et termisk kamera identifiserer høy kroppstemperatur på ansatte så vel som besøkende og sørger for god kontroll på registrering. Om bedriften din derimot skal fortsette på hjemmekontoret i 2021, må du være obs på at lokalene står tomme. Et overvåkningssystem passer på at ingenting skjer med lokaler og bedriftens sensitiv bedriftsinformasjon selv om dere ikke er der.



10. Hold dine medarbeidere fornøyde.
Digitalisering er nøkkelen i dette punktet. Ansatte bli frustrerte av å ha verktøy og IT-systemer som ikke fungerer eller har riktig hensikt. Hva trenger dine medarbeidere for å jobbe effektivt og trivselsrelatert i 2021?  Digitalisering kan gjøre underverker for businessen din og for trivsel i bedriften.

Dansk-utviklet programvare skal redusere papirforbruket

Nextagenda har i samarbeid med Konica Minolta utviklet en AI-programvare som kan kategorisere alle dokumenter som skrives ut. Med programvaren kan bedrifter spare manuelle prosesser og ikke minst store mengder papir