Nextagenda vant Microsofts prestisjefylte konkurranse

| 10 desember 2021

Nextagenda har bevist at de er best i Danmark til å bruke Microsofts datavisualiseringsverktøy ved å vinne den anerkjente Microsoft Power BI-konkurransen God storytelling og et hardtarbeidende team som formidler en teknisk vanskelig case sikret dem førsteplassen.


Finalen i den første Microsoft Power BI-konkurransen ble arrangert 28. september 2021 i Danmark. Denne datoen glemmer de neppe hos Nextagenda, ettersom de stakk av med seieren og kunne ta med seg vinnertrofeet hjem. Det er et stort klapp på skulderen for dataselskapet, som nå kan kalle seg de beste i Danmark til å bruke visualiseringsverktøyet. 

«Vi meldte oss egentlig på konkurransen fordi vi var et relativt nytt sammensatt team, og jeg tenkte at det kunne være en god øvelse for å teste hverandre og se hvor gode vi var og hvor utfordringene våre lå», forteller Lasse Jørgensen, Head of Business Analytics hos Nextagenda, og fortsetter: «Vi hadde jo selvfølgelig en forhåpning om å vinne, slik at vi kunne vise omverdenen at vi faktisk er noen av de beste i Danmark til å bruke verktøyet. Det har vi nå et bevis på, og jeg er virkelig stolt over hva teamet vårt har utrettet.»  

Nextagenda bygde opp en case med data fra blant andre Danmarks Statistik og Erhvervsstyrelsen, der de overbeviste både brukere og Microsofts egne eksperter i dommerpanelet om at Nextagenda er ledende i Danmark når det gjelder bruk av Power BI.  
 

Dommerne var ikke i tvil  
Konkurransen startet med at Microsofts eget Power BI-team gjennomførte en elimineringsprosess på bakgrunn av deltakernes innsendte caser. Her ble 10 bedrifter valgt og lagt ut på Microsofts Power BI-nettstedet, og brukerne kunne deretter stemme de tre beste casene videre til finalen. I finalen skulle hvert deltakerteam presentere casen sin foran et dommerpanel bestående av Microsofts egne eksperter, som deretter kåret årets vinner.   

«Dommerne var aldri i tvil om hvor seieren skulle havne. De la særlig vekt på at Nextagenda brukte dataene på en innovativ måte, de ga dommerne en «wow-effekt» i bruken av visualiseringseffekter, og viktigst av alt – de hadde styr på storytellingen sin», forteller Lars Andersen, Senior Program Manager i Microsofts Power BI Customer AdvisoryTeam, om dommernes begrunnelse for Nextagendas førsteplass.  

Teamet fra Nextagenda tok utgangspunkt i en case de tenkte mange kunne relatere seg til – de mange tankene og spørsmålene som dukker opp når man undersøker huskjøp i annen kommune. De bygde derfor opp en historie som visualiserte alt fra de økonomiske aspektene av å ta opp et lån, til hvilke skoler og fritidstilbud som finnes i området. 

«Vi fokuserte på at det skulle være en historie som var gjenkjennelig for mange, og hvor fokuset lå på verdien og forskjellen det faktisk utgjør for brukeren. I tillegg hadde vi også en svært god teknisk løsning, men vi holdt hele tiden fast ved at vi skulle ta utgangspunkt i denne fortellingen for å unngå at det ble altfor mye teknisk snakk. Og det tror jeg bidro til å gi oss førsteplassen», forteller en stolt Lasse Jørgensen. 

Seieren ble feiret med champagne og en god middag for vinnerteamet. På kontoret sto resten av kollegene i Nextagenda klare med applaus, gratulasjoner og konfetti da teamet kom tilbake på jobb. Førsteplassen har ifølge Lasse Sørensen gitt teamet en god porsjon selvtillit, mange skulderklapp og et enda bedre samarbeid, og er selvfølgelig et sterkt bevis overfor kundene om at teamet er det beste i Danmark til å bruke Microsoft Power BI.  

Microsoft har luftet ideen om at konkurransen skal arrangeres igjen til neste år, der de eventuelt utvider det til et europeisk mesterskap. Når den tid kommer, er teamet igjen klare til å vise hva de er gode for, og hvis det skulle dukke opp andre lignende konkurranser i fremtiden, er Lasse Jørgensen ikke i tvil om at de er blant de første til å melde seg på.   
 

Om Power BI 
Power BI er et Business Intelligence-verktøy utviklet av Microsoft for å analysere, samle og visualisere data. Verktøyet ble utgitt i 2014, men har på få år fått enorm oppmerksomhet og popularitet blant bedrifter over hele verden – og i Danmark. Verktøyet gjør det mulig å samle og formidle data på en lesbar og oversiktlig måte ved å visualisere det via grafer og diagrammer. Og det kan være nyttig for blant annet ledere som ønsker en samlet oversikt over et område før de gjennomfører strategiske endringer. Nettopp dette har stor interesse for mange bedrifter i Danmark, som får hjelp fra konsulentbyråer som Nextagenda til å samle og visualisere data gjennom Power BI. Microsoft har gjennomført en rekke initiativer som sikrer at partnerne i Danmark lever opp til en viss standard, deriblant Microsoft Power BI-konkurransen, som skal måle partnernes evne til å bruke verktøyet.