Etikett- og emballasjeindustrispådommer for 2022

| 12 januar 2022

Innsikt fra Konica Minolta.

Kommentar av Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

Året som kommer, byr på etikett- og emballasjebedrifter/omformere mange nye muligheter innen digital trykking ettersom verden tenker nytt og går mot en periode med stabilitet etter å ha kommet seg etter påkjenningene til en pandemi.



Borte er tiden da emballasje og etiketter ble designet kun for å være nyttige eller praktiske som en måte å identifisere eller beskytte varer og produkter. Spesielt med fremveksten av digital produksjon er etiketter og emballasje nå en integrert del av merkevarebyggingen og hele kjøpsopplevelsen. Ved å bruke variable data og tilpassede, skreddersydde løsninger baner vei for leverandører til å øke fortjenestemarginene.

Kjøre en verdifull markedsføringsbil med digital produksjon


Innovasjoner innen teknologi vil fortsette å gjøre det mulig for emballasje å utvide en tradisjonell funksjonell rolle med å transportere noe i en container eller en etikett som identifiserer "hva som er inni" til et verdifullt markedsføringskjøretøy. Trender for 2022 vil inkludere forbedret etterbehandling som utsmykning, økt automatisering, nettbaserte utskriftskjøp og nettbutikker, pluss selvfølgelig den ustoppelige analoge til digital overgangen.
 
Kravene vil fortsette å øke for komplett produksjonsprosess fra start til slutt med flere alt-i-ett-løsninger, samt behov for produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører.

Vitale verktøy for å formidle informasjon og forbedre merkevarebygging


Vi vet at etiketter og emballasje vil fortsette å danne forsyningskjedene for grunnleggende nødvendigheter og gi viktige verktøy for å formidle informasjon og forbedre merkevarebygging. Helse, farmasøytisk og mat- og drikkesektorer er blant sektorene som vil fortsette å være vekstområder for digital etikett- og pakkeutskrift i fremtiden.
 
Merkevarer vil også bli mer digitalt for å gi mer engasjement og større interesse for produktene deres – alt i et mer bærekraftig miljø. Å reagere raskt med svært automatiserte systemer som produserer små kvanta er en måte å lykkes på, og hjelper merkevarer å tilfredsstille de raskt skiftende kravene til sine egne kunder.
 

Forenkler produksjonen for å møte kravene til rask respons


Å tilpasse strategier og taktikk med kreftene som påvirker konkurransen og kundenes forventninger er avgjørende, samtidig som det forenkler produksjonen for å møte krav om rask respons fra en stadig mer kresen kundebase. Programvare er også en avgjørende komponent i ønsket om økt lønnsomhet.

 

En av våre store programvaresuksesser har vært hos en av kundene våre, L’Oréal, for en intern onlinekampanje ved å bruke vår markedsautomatiseringsplattform Markomi. Utskrift er åpenbart avgjørende for å tiltrekke forbrukernes bevissthet. Men programvarefunksjoner muliggjør definisjon, segmentering, planlegging og sporing av multimediemarkedsføringskampanjer, for eksempel for den globale kosmetikkgiganten, som også inkluderer utskriftsapplikasjoner.

Les mer her

Tenk muligheter på nytt med engasjerende etikett- og emballasjeløsninger


Vi ser på nært hold hvordan merkevareeiere ser etter innovative og engasjerende utskriftsløsninger for kommersielle og industrielle applikasjoner. Med dedikert global støtte levert lokalt over hele verden, jobber vi tett med våre kunder og merkevarer i en partnerskapstilnærming og fortsetter å hjelpe dem med å revurdere utskriftsmuligheter.

Veksten av e-handel er definitivt en definerende trend for den fortsatte veksten av digital emballasje og etikettproduksjon for fremtiden, og dette vil ha stor innvirkning for omformere. Spesielt må de være i stand til å reagere raskt og utvikle e-handelsspesifikke emballasjedesign som løser de iboende utfordringene med postdistribusjon, i stedet for detaljhandelen. Versjon og personalisering er også på vei oppover.

Som en global teknologileverandør med en lokal tjenestestruktur ser vi fortsatt betydelige muligheter i årene fremover for digital trykking innen både etikett- og emballasjeproduksjon.

Å få produkter til å skille seg ut i et stadig mer overfylt marked

Dette ser også ut til å være synet eller forskningsanalytikere. The Smithers Future of Packaging Langsiktige strategiske prognoser til 2030 [1] påpeker at teknologiske forbedringer åpner dører for økende antall emballasjeapplikasjoner. "Flere og flere merker ser etter emballasjen deres for å fortelle en historie til forbrukeren i håp om at det får produktet deres til å skille seg ut i et stadig mer overfylt marked," heter det i rapporten. "Personliggjøring lar merkevarer utvikle en personlig forbindelse med forbrukeren med håp om at en positiv interaksjon vil bety mer salg i fremtiden."
 
I 2019 verdsatte Smithers det digitale trykk for emballasjemarkedet til 18,9 milliarder dollar med totalt 2,54 millioner tonn produsert. Veksten anslås å være på 10,9 % sammensatt årlig vekst frem til 2024, og deretter i samme takt etterpå.  [2]
 

Pandemi er en akselerator for digital produksjon

Den "uunngåelige marsjen" mot digital produksjon innen etiketter og emballasje akselererer, ifølge et markedsperspektiv fra IDC om "Growth Opportunities in Digital Label and Packaging" (dok # EUR146199521, august 2021). "Pandemien har fungert som en forstyrrelse og en akselererende," heter det i rapporten. "Automasjon er en annen digital velsignelse. Enkel betjening og automatiserte arbeidsflyter aktivert av digital driver forretningsvekst. Integrering av ytterligere prosesser som digital belegg, digital preging og stansing vil hjelpe prosesskjeden å vokse betydelig.»
 
Den definitive konklusjonen: "Det ser ut til at vekten veier tungt til fordel for digital teknologi."

Digital merke- og emballasjeproduksjon fortsetter å gjøre sterke inntog

Et eksempel på partnerkunngjøring som markerer et betydelig teknologisk skritt fremover er AlphaJET, verdens første single-pass digitale fabrikk 4.0 B1+ presse fra MGI Digital Technology som tar utskrift til direkte inline etterbehandling alt i ett trinn med vannbasert UV-blekkteknologi. Mulighetene for pakking er uendelige.
 

Med tilleggsfordelene ved å lansere vår nye digitale blekkskriverpresse for bølgepappemballasje, går vi inn i et nytt år med tillit til fortsatt suksess i fremtiden. PKG-675i gjør det mulig for skrivere, omformere og merkeeiere å dra nytte av en brukervennlig løsning for deres on-demand emballasjeproduksjon – som matcher trenden mot mer tilpasset utskrift for bølgepappesker.

Oppdag emballasjeløsninger
Vår markedsledende AccurioLabel 230 produksjonspresse som bruker tonerteknologi fortsetter å bryte ny mark, og vi er forståelig nok stolte over at vi nå har mer enn 850 installasjoner rundt om i verden. I følge IDCs markedsprognose Vest-Europas digitale etikett- og emballasjeskriverprognose, 2021–2025 [3], markedsandelen vår har nå steget til 19,9 % for digital etikett- og emballasjeskriver i forsendelser og verdi i 2020. Og denne veksten vil fortsette. Etiketter er et marked vi gikk inn i for knapt fem år siden, men vi har allerede tatt en femtedel av skriverforsendelsene i verdi i det digitale etikettmarkedet for etiketter og emballasje.
 
I 2020 kom forsendelser av digitale etikett- og emballasjeskrivere (L&P) i Vest-Europa inn på 186 enheter til en verdi av 97,6 millioner dollar, ifølge IDC [4]. Det vesteuropeiske markedet for digitale L&P-produksjonsskrivere forventes å øke med en sammensatt årlig vekstrate (CAGR) på 13,1 % mellom 2020 og 2025. Forsendelser av tonerbaserte skrivere har fortsatt den største andelen L&P-skrivere. Forsendelser av etikett- og emballasjeskrivere forventes å øke fra 186 enheter i 2020 til 344 enheter i 2025.
 
Vi erkjenner alle at den pågående Covid-19-situasjonen har skapt enestående utfordringer, men møter ansikt til ansikt gjenopptas og en følelse av normalitet vender tilbake. Å møte opp personlig vil være enda viktigere ved arrangementer som den globale Labelexpo i Brussel, Belgia, fra 26. til 29. april i 2022, hvor vi i Hall 8 (tribuner C12 / C19) vil ha en betydelig tilstedeværelse igjen og vil se frem til å møte kunder og potensielle kunder.

I tillegg til live-arrangementer vil vi fortsette å bygge opp vår online tilstedeværelse ettersom vi hjelper til med å forme ideer for kundene våre i en partnerskapstilnærming – uansett "kommunikasjonskanal".

Vår forpliktelse er fortsatt å levere best mulig service til alle våre kunder.

Du kan lese mer her

 
[1] Page 37, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[2] Page 38, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[3] IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, 2021, doc #EUR147967021, July 2021
[4] IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, Doc # EUR147967021, June 2021

 

Om Konica Minolta Business Solutions Europe

Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, som ligger i Langenhagen, Tyskland, er et heleid datterselskap av Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. Med sin unike ekspertise innen bildebehandling, databehandling og databasert beslutningstakning, skaper Konica Minolta relevante løsninger for sine kunder - små og mellomstore bedrifter, store bedrifter og offentlig sektor, og løster problemer samfunnet står ovenfor.

Som leverandør av digitale arbeidsplassløsninger hjelper Konica Minolta sine kunder med å identifisere og åpne  opp potensielle digitaliseringsmuligheter og nå neste nivå i den digitale modenheten, ved å revurdere den digitale modenheten til organisasjonen. Til støtte for en "intelligent tilkoblet arbeidsplass", tilbyr Konica Minolta sky-, IT, adminstrert utskrifts- og videoløsningstjenester for fjernarbeid, samarbeid, arbedsflytadministrasjon og aturomatisering og sikkerhet. Selskapes suksess med å drive transformasjon bekreftes også av IDC, siden "IDC MarketScape: Worlwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment" uttalte at Konica Minolta er "anerkjent globalt som en leder innen printtransformasjon". Konica Minolta har vært Microsoft Global Managed Partner siden 2021.

Konica Minoltas tilbud om Igniting Print Possibilities hjelper skrivere, omformere og merkeeier med å maksinere arbeidsflytautomatisering for å øke effektiviteten. Selskapet levere rådgivning innen alle kommunikasjonsspørsmål samt, emballasje- og  etikettskrivere, etterbehandlingsenheter, produserer utskriftsprodukter som skiller seg ut og skaper merverdi. Konica Minolta har etablert seg som markedsleder for produksjonstrykk i mer enn et tiår i Europa (InfoSource).

For et økende antall organisasjoner er sukss i dag mer enn den snevre definisjonen av finansiell velstant- det inkluderer også å beskytte miljøet og ha en positiv innvirkning på deres arbeidsstyrke så vel som samfunnene de er innbygd i. Med sin forpliktelse til bærekraftig utviklings mål (SDG), Konica Minolta har lovet å konsekvent og forfølge sine mål for bærekraft og sosialt ansvar.

Selskapet har gjentatte ganger blitt anerkjent for sin rike historie med sosiale bidrag så vel som for å jobbe for å oppnå SDGs gjennom hele virksomheten og forsyningskjeden. Konica Minolta er oppført blant "2021 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World" og mottok det høyeste nivået i EcoVadis Sustainability Ratings.

 For sin innovative servicetilnærming som kompletterer enhetene deres perfekt, ble Konica Minolta tildelt den prestisjetunge 'Buyers Lab PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020/2021' fra Keypoint Intelligence.
 
Konica Minolta Business Solutions Europe er representert av datterselskaper og distributører i mer enn 80 land i Europa, Sentral-Asia, Midtøsten og Afrika. Med omtrent 9 000 ansatte (per april 2021), tjente Konica Minolta Europe en nettoomsetning på over 1,9 milliarder i regnskapsåret 2020/2021.
 

For mer informasjon, besøk https://www.konicaminolta.eu/eu-en/news og følg Konica Minolta på Facebook, LinkedIn, YouTube og Instagram.

Vilkår og produktnavn kan være varemerker eller registrert varemerke for deres respektive eiere og er herved anerkjent.

Kontakt oss

Kontakt oss

Silke Ehmann-Cotichini

Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development

Silke.Ehmann-Cotichini@konicaminolta.eu

+49 (0) 151 622-06-281