De digitale trendene du ikke bør gå glipp av

| 14 desember 2020

5 digitale trender du bør merke deg

Hva vil forme den digitale arbeidsplassen i 2021?


På grunn av Covid-19 ble målet for IT i 2020 å finne løsninger for å holde de ansatte i arbeid. For mange selskaper betydde dette ulike IT-verktøy som muliggjorde fjernarbeid og hjemmekontorer. Dette førte til en bølge av digitale arbeidsplasser. Og vi så et gjennombrudd for digitalisering, selv blant selskaper som tidligere hadde vært tilbakeholdne med å tilpasse seg digitale prosesser.
 

Hvordan vil 2021 følge dette ekstraordinære året når det gjelder krav til digitalisering og utvikling? 
 

-  2020 ble preget av raske ad hoc-svar og avgjørelser. Dette må endres i 2021. Vi må gå tilbake til dedikerte strategiske digitaliseringsmetoder med tanke på langsiktige endringer, sier digitaliseringsekspert Thomas Grønlie i Konica Minolta. 

 

 

Trend 1: Hybridkontoret er kommet for å bli

Begrepet "arbeidsplass" betyr ikke lenger ett geografisk sted. IDC forventer at innen 2021 opererer minst 70% av digitale SMB'er under en hybrid arbeidsmodell, med fjernarbeid som en norm. [1] Dermed vil det fysiske kontorlokalet hviskes ut.
 

Konica Minolta kan hjelpe med overgangen til hybridkontoret.
IT-plattformen Workplace Hub er et godt eksempel. Den kombinerer alt organisasjoner trenger - fra løsninger for sikkert og effektivt eksternt arbeid og samarbeid til digitale arbeidsflytløsninger.


Med økende steduavhengighet til de ansatte, vil utskriftsinfrastrukturen også måtte styres annerledes. Skyprintløsninger gir brukerne fleksibilitet med plasseringsuavhengig utskrift, samtidig som det gir det høyeste sikkerhetsnivået som trengs.


Her kan du lese fordeler og ulemper med hjemmekontor i 2021.

 

Trend 2: Økt fokus på sikkerhet på hybridkontorene

Cyberkriminalitet har raskt tilpasset seg den nye virkeligheten: I 2020 økte antallet ransomware og datainnbrudd som utnyttet usikre arbeidsprosesser på hjemmekontoret [2]. - Vi må dessverre forvente en ytterligere profesjonalisering av disse angrepene i 2021, strategisk rettet mot de "svake leddene" som for eksempel hjemmekontor,  forteller vår digitaliseringsekspert Thomas Grønlie. Skiftet mot hybride kontorer vil også få sikkerhetsmessige implikasjoner når det gjelder fysiske arbeidsplasser: - Med færre ansatte i kontorlokalene på grunn av hjemmekontortilværelsen, kan vi se en økning i forsøk på innbrudd i næringsbygg. -Intelligent kameraovervåkning installert i næringslokaler, lager, serverrom etc blir viktigere'', sier Shintaro Inoue, Manager Video Solution Service i Konica Minolta Business Solutions Europe.

Her er en oversikt over våre løsninger innen kameraovervåkning.
 


Trend 3: Begrensede IT- budsjetter må brukes fornuftig

Ifølge SMG har budsjettbegrensninger blitt en utfordring for et større antall organisasjoner.[5] I 2021 vil mange operere med "små" budsjetter, selv på høyt prioriterte aktiviteter som digitalisering, Budsjettene må brukes så effetivt som mulig. - Kostnadskrevende kapitalutgifter vil nok resultere i fleksible og skalerbare hybrid- og skybaserte løsninger. - Slik kan bedrifter betale for det de bruker, i stedet for for det de eier, fastslår Yoann Fortini, IT Services Go-To-Market Senior Manager, Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH. - Dette er også en trend vi har sett utvikle seg de siste årene og som nå har akselerert på grunn av pandemien. 

Konica Minoltas portefølje gir kundene et bredt utvalg av XaaS-tilbud basert på månedlige abonnementsavgifter - fra nettverk som en tjeneste, sikkerhetskopiering til print i skyen som en tjeneste. Samtidig sikrer dette at IT-en alltid er oppdatert og oppfyller de nyeste sikkerhetsstandardene. - I tider med usikkerhet er dette et viktig tilbud til våre kunder: De blir ikke belastet med høye faste kostnader, men kostnadene deres skaleres opp og ned sammen med virksomheten, og gir dem den smidigheten de trenger, sier Yoann Fortini  og fortsetter: - I tillegg må vi huske at, upåvirket av dagens pandemi, står våre kunder overfor mangel på arbeidskraft innen IT. Outsourcing kan hjelpe til med å løse dette problemet og samtidig begrense utgiftene. ''
 


Trend 4: Økende bruk av roboter og datadrevne beslutningsløsninger

Med begrensede budsjetter vil store og små organisasjoner møte en ytterligere utfordring i 2021 når det gjelder dyktig arbeidskraft. Tunge, manuelle prosesser kan føre til feil og frustrerte ansatte. Pandemien har i 2020 skapt et gjennombrudd for digitale arbeidsplasser. Derimot i 2021 mener vi det vi oppstå en økt etterspørsel etter datadrevne beslutningsløsninger. Å erstatte manuelle vanskelige oppgaver med Robotic Process Automation (RPA) betyr at de vil bli overtatt av prosessroboter som gjør færre feil. Dermed kan ansatte gjøre mer avanserte og interessante oppgaver, som igjen kan øke deres tilfredshet


 

Trend 5: Digitale arbeidsplasser = økt digitalt ansvar

Færre transportutslipp er et resultat av digital transformasjon. Dette inkluderer både daglig bruk av transport til- og fra jobb og forretningsreiser. Samarbeidsverktøy som Teams gjør ikke bare kommunikasjon og nettverk på tvers av forskjellige steder sømløse - de er et godt alternativ når bedrifter ønsker å redusere CO2-utslipp. Ifølge vår digitaliseringsekspert vil en organisasjons fremtidige resultat være avhengig av om bedriftens digitale modenhet. Men det er viktig å huske at digitale prosesser bruker energi også - her er effektivitetsgevinster og fornybar innkjøp nøkkelen - og de vil spille en enda større rolle i årene som kommer. Bærekraft vil derfor være et fokus i digitaliseringsstrategiene fra 2021 og utover. Digitalt ansvar er noe enhver bærekraftig bedrift må begynne å ta på alvor. 

Konica Minoltas samarbeidsverktøy som Workplace Go kan hjelpe organisasjonene effektivt å forbedre deres CO2-fotavtrykk.

 - Veldig mange bedrifter mangler et viktig fundamentet når det kommer til digitalisering, nemlig en overordnet digitaliseringsstrategi. Det tas i bruk ny teknologi hele tiden, og ikke minst i pandemiperioden vi er inne i nå, så har våre ansatte flyttet seg milevis hva angår bruk av nye verktøy og teknologi. Det som blir virkelig viktig i 2021 er at man nå erkjenner at arbeidshverdagen er endret, og at bedriften må digitaliseres. Vi kan ikke ha et lappeteppe av systemer og løsninger som dekker den enkelte leder eller den enkelte avdelings behov, man må ha en gjennomgående plan for hvordan bedriften skal jobbe, riktig, fra der man er, sikkert, og så strømlinjeformet som overhode mulig. Dette vil teknologi kunne hjelpe deg med, men ikke uten en grunnleggende forankring i ledelsen. Her må arbeidsmetodikk endres, brukeren involveres og de riktige systemene etableres. En strategisk digitaliseringsplan er ett smart nyttårsforsett for deg som bedriftseier, avslutter vår digitaliseringsekspert Thomas Grønlie.




Referanser: 

[1] SMG: ''Reworked State of the Digital Workplace Report 2020'', Q3 2020: https://www2.reworked.co/cw-cp-state-of-dw-2020.htmlhttps://www2.reworked.co/cw-cp-state-of-dw-2020.html

[2] IDC: ''FutureScape: Worldwide IT Industry 2021 Predictions'', IDC # 46942020, October 2020: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US46942020

[3] IDC: ''FutureScape: Worldwide Small and Medium-Sized Business 2021 Predictions'', IDC #US45927020, October 2020: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US45927020

[4] Barracuda, Threat Spotlight: Coronavirus-Related Phishing, 2020, https://blog.barracuda.com/2020/03/26/threat-spotlight-coronavirus-related-phishing/

[5] SMG: ''Reworked State of the Digital Workplace Report 2020'', Q3 2020: https://www2.reworked.co/cw-cp-state-of-dw-2020.htmlhttps://www2.reworked.co/cw-cp-state-of-dw-2020.html



 

OM KONICA MINOLTA

Konica Minolta Business Solution Norway er en komplet partner innen IT og digitalisering. Målet er å gjøre IT enklere for norske bedrifter. Resultatet er konkurransedyktige og kostnadseffektive kunder. Selskapet tilbyr i tillegg multifunksjonelle kontorprintere, og digitaltrykkmaskiner til det profesjonelle markedet.
Selskapet har stort fokus på miljø, og er blant de 100 mest bærekraftige selskapene i verden.

Konica Minolta Norge er en del av et verdensomspennende høyteknologisk selskap med flere enn 31.000 ansatte. I Norge teller selskapet rundt 150 medarbeidere fordelt over hele Norge, i tillegg til en rekke forhandler. Selskapet er kjent for et sterkt serviceapparat, og har hovedkontor i Nydalen, Oslo.