80 år i Konica Minolta!

 

Joerg husker godt sine første dager i selskapet: – Jeg startet karrieren min som salgsrepresentant i Konica i Mannheim. Det første jeg gjorde, var å få salgsopplæring i fire uker. Dette var den beste opplæringen noensinne, og jeg kan ærlig si at den forandret livet mitt. Opplæringen ble ledet av to dyktige salgstrenere – Matthias Bonse og Martin Böckelmann – og jeg innså mer eller mindre umiddelbart at å arbeide som trener var noe jeg ønsket å gjøre selv. Uten erfaring i salgsavdelingen ville det imidlertid ikke vært mulig å skifte til salgsopplæringsavdelingen. Derfor bestemte jeg meg for å lære alt om salg og bli en vellykket salgsrepresentant først. Et og et halvt år senere ble drømmen min oppfylt, og jeg fikk muligheten til å bytte til salgsopplæringsavdelingen." Joerg leder nå hele Konica Minolta-akademiet, som gir den best tilgjengelige opplæringen til interne kolleger og salgspartnere.

Markus arbeidet som salgsopplæringsekspert for utskriftsavdelingen før han begynte å utvikle og planlegge opplæring for Konica Minoltas nyeste teknologiske innovasjon – Workplace Hub – sammen med tverrfunksjonelle team. Glade deltakere og muligheten til å bidra til selskapets samlede prestasjoner – det svarer Markus når han blir spurt om sin definisjon av suksess, og han legger til: "Teamet mitt og jeg lykkes hvis deltakerne våre har en stor fordel av opplæringen, og at den får dem til å handle."

Og hva med utfordringer? For Bernd var "den største utfordringen å lære å arbeide i et interkulturelt miljø, siden dette var første gang jeg ikke bare samhandlet med tyske, men også med japanske kolleger". Kontinuerlig støtte fra kollegene, åpenhet og lagånd gjorde ham i stand til å overvinne utfordringene på svært kort tid. "Jeg ble forundret over vennligheten, hjelpsomheten, åpenheten og profesjonaliteten til alle kollegene fra forskjellige land", sier Bernd. Og når det gjelder hans 20 års erfaring med Konica Minolta, legger han til: "Det er gode kolleger, støtte fra lederne mine, de fantastiske produktene Konica Minolta tilbyr kundene våre, og et arbeidsmiljø som gjør det mulig for meg å bruke kunnskapen min, utvide den og gjøre ideer om til praksis."

Når vi snakker om verdier, er kundefokus en verdi vi lever etter i Konica Minolta, og som ligger i vårt DNA. Wiebkes ambisjon er "alltid å hjelpe og støtte så mye som mulig" når hun hver dag håndterer eksterne og interne deltakere, ledere og kolleger i opplæringsadministrasjonen.

Så hva er hemmeligheten bak å jobbe i Konica Minolta i 20 år? Gode kolleger, støtte fra lederne, fantastiske produkter og tjenester, et arbeidsmiljø som gjør det mulig for folk å bruke kunnskapene sine, utvikle ideer og sette dem ut i praksis, og et stadig skiftende, utfordrende og nyskapende miljø…Dette er bare noen få av tingene som gjør at våre medarbeidere liker å jobbe for Konica Minolta i 20 år. Og… det stopper ikke med de 20

Sagt med én setning, hva betyr Konica Minolta for dem?
 

  • Bernd Scheibner: "Konica Minolta er et flott selskap som tilbyr en livlig og sikker arbeidsplass, der engasjerte ansatte gjør jobben sin. Jeg er stolt over å være en del av Konica Minolta."
  • Wiebke Ostermeier: "For meg er Konica Minolta et nyskapende selskap med store visjoner og et pålitelig selskap med konsistens."
  • Joerg Libal: "En arbeidsplass der jeg kan leve ut lidenskapen min"
  • Markus Wagner: – Konica Minolta er for meg arbeidsgiver som de siste 20 årene har gitt meg alle muligheter til å utvikle meg selv. Jeg har følelsen av stabilitet og sikkerhet, og jeg har alltid utfordringer som utvikler meg."